Min krop reagerer men jeg kan intet huske...false memories.?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om INCEST OG SEKSUELLE OVERGREB
Besvar
Mini

Min krop reagerer men jeg kan intet huske...false memories.?

Indlæg af Mini »

Hej Per

Jeg er en unge kvinde på 32 der altid har haft svært ved sex (både med nuværende og tidligere kærester). Jeg har aldrig rigtig haft lyst til sex og problemet har været, at når min kæreste rører ved mig på bestemte måder, får jeg lyst til at ligge helt stille og lade som om jeg ikke er der. Jeg får simpelthen lyst til at synke ned i madrassen og forsvinde. Jeg har ofte ikke været i stand til at sige noget til min kæreste, fx at jeg ikke havde lyst, men ofte bare ligget helt musestille og ladet som om jeg ikke var der.

I de situationer hvor vi når til at skulle have samleje spænder min krop så meget op at min kæreste næsten ikke kan komme op og jeg er helt tør og indtrængning gør decideret ondt. I de situationer hvor jeg får orgasme, oftest fordi min kæreste har slikket mig, eller enkelte gange gennem årene via samleje, har jeg ofte fået akut presserende hovedpine lige efter, som dog altid forsvinder igen efter et par minutter.

Min kæreste og jeg har været sammen i mange år og har 'lært' os selv måder at omgås nogle af problemerne på, grundlæggende fordi vi gerne vil hinanden og have vores sexliv til at fungere. Fx giver min kæreste mig tit orgasme inden samleje ved at slikke mig og dette gør også, at jeg ikke er lige så tør ved indtrængning ifm efterfølgende samleje. Og når vi så gerne vil have samleje, ligger jeg på ryggen og tager dybe vejrtrækninger for at slappe af og det er mig der styrer i hvilket tempo min kæreste må komme op i mig. Derudover har jeg også måtte lære mig selv at beslutte mig for at have lyst til sex med min dejlige kæreste, selvom min krop nogle gange siger noget andet. Det gør ikke sex til den dejlige hæmningsløse aktivitet jeg nogle gange kunne ønske det kunne være, men det gør at vi dog i det mindste kan have sex sammen og at vi opnår noget af den intimitet og det samvær som vi begge har så meget brug for, og jeg er fuld af optimisme for, at sex med tiden kan blive dejligere og dejligere.

Jeg har ikke noget egentligt spørgsmål, men måske bare behov for at høre din professionelle vurdering: Min kæreste har aldrig været i tvivl om, at mine reaktioner ikke var helt normale og jeg kan også godt selv se, at jeg måske reagerer lidt mærkeligt, men jeg har aldrig haft nogen hukommelse om nogen som helst former for overgreb.

De sidste par måneder har jeg gået i terapi (pga stress og depression), og i den forbindelse har jeg selv bragt mine problemer med sex på banen. Min terapeut er bl.a. uddannet som psykoterapeut og kineseolog og har arbejdet med dette de sidste 25 år og jeg har fuld tillid til vedkommende og kan mærke at de øvrige ting vi snakker om og arbejder med, hjælper mig. Eftersom min krop reagerer, men jeg intet kan huske, forsøgte vi os med en regressionsterapi ud fra et princip om fri association. Vi snakkede om de forskellige mænd i mit liv og kom i den forbindelse til at snakke om min farfar og situationer sammen med ham. Følelsesmæssigt reagerede jeg kraftigt ved at hulke og have lyst til at forsvinde ned i den briks jeg lå på, men stadig ingen egentlig hukommelse om hvad der kunne have været sket.

En del af mig er ikke i tvivl om, at der nok er sket noget sammen med farfar, men min fornuft har svært ved at acceptere at noget sådant skulle være sket... for jeg kan jo ikke huske noget. Jeg ser farfar med jævne mellemrum og kan mærke at jeg lige pludselig overvåger hans mindste bevægelse når han er sammen med mine eller mine søskendes børn. Jeg føler ikke jeg kan snakke med nogen i familien om det (andet end min kæreste), da min familie er meget lukket omkring de fleste ting.

Men manglen på vished gnaver i mig. Min krop siger mig, at der er sket noget på et eller andet tidspunkt i mit liv, som ikke var rigtigt. og når jeg læser om senfølger af incest og seksuelle overgreb, så kan jeg genkende stort set alle symptomer. Men når jeg læser debatten om false memories, så bliver jeg i tvivl om, hvorvidt mine reaktioner overhovedet har noget med farfar at gøre eller om det bare er 'false memories'...

Jeg ved du ikke kan give mig svaret på hvad der er sket, men det ville være dejligt hvis du ville komme med din professionelle bedømmelse af, hvorvidt kroppen kan huske noget, som vores hjerne/hoved/sind ikke har den mindste hukommelse om... og hvorvidt du tror det er muligt at få kontakt til disse oplevelser, uden dermed at producere false memories...?

Ellers tak for en god hjemmeside!

Mvh Mini
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Min krop reagerer men jeg kan intet huske...false memo

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mini

Der kan jo være mange grunde til, at seksualiteten ikke fungerer. Muligvis kan kroppen huske noget, som sindet ikke kan huske, men det er samtidigt meget nemt at tro, at noget er sket, selv om det aldrig i virkeligheden er sket.

Noget i din beretning får mig til at tænke på, om du har en snert af perfektionisme sådan, at der er et misforhold mellem den faktiske lyst og forestillingen om, hvor meget lyst du burde have? En angst for, at hvis du ikke er så eller så seksuel, så kunne du risikere at miste din kæreste?

Læs denne artikel: FOR MEGET ELLER FOR LIDT - OM GENFUNDNE MINDER OM INCEST

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "INCEST OG SEKSUELLE OVERGREB"