Stopper gråden nogensinde?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI
Besvar
ibenbakandersen

Stopper gråden nogensinde?

Indlæg af ibenbakandersen »

Kære Per Holm Knudsen

Hvad siger du til en klient, der fortæller, at hun ikke tør græde, fordi hun frygter, at hun ikke vil kunne stoppe igen, eller at det vil tage flere dage, før hun kan?

På forhånd tak

Iben
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Stopper gråden nogensinde?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Iben

Midt i al sorgen ville jeg nok tage det fra den lidt lette side. Dels forklare, at hun så i min lange karriere ville være den første, der græd så længe, dels sige til hende, at jeg ville sørge for, at der var vand nok, så hun ikke dehydrerede, at jeg kunne hente en spand så, der ikke bliver oversvømmelse, og at jeg har masse af køkkenrulle. De færreste græder mere end 10-15 minutter.

Så ville jeg nok osse lidt mere alvorligt forklare hende om grådens betydning, at den er en måde af afstresse kroppen på (en slags brysthulemassage). Jeg ville nok osse fortælle om de 2 grådformer, den lettende gråd, slippegråden (der afstresser) - og kaldegården (en slags skjult vrede, der udmatter og ikke letter). Jeg ville demonstrere begge typer, så hun vidste, hvad jeg snakker om.

Og så ville jeg se, hvad hun sagde til det lille foredrag ... :1:
Det kunne jo tænkes, at hun i grunden ikke vil af med sin smerte.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI"