Gestaltterapi og gentagelsestvang

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI
Besvar
ibenbakandersen

Gestaltterapi og gentagelsestvang

Indlæg af ibenbakandersen »

Kære Per Holm

Mon jeg endnu en gang kan få nogle fine ord fra dig om en problemstilling. I dette tilfælde en vist nok særdeles klassisk situation, når vi taler parforhold.

Forleden talte jeg med en kvinde i 40'erne. Hun er meget bevidst om sig selv og herunder sine psykiske konflikter og årsagen hertil. Konkret døjer hun med, at hun populært sagt falder for de forkerte mænd. Det er de mænd, hun tænder utroligt på (og med lidenskabelig sex og store følelser). Det er også de mænd, der ikke rigtigt vil hende og hen ad vejen afviser hende (hvad der tænder hende endnu mere). Skulle hun møde en flink fyr, der både behandler hende godt og egentlig gerne vil hende, så er han kedelig og usexet i hendes øjne.

Hun mener selv, at mønstret stammer fra, at hun aldrig fik sin fars bekræftelse, kærlighed og opmærksomhed, men måtte kæmpe for blot at få den i små doser. Han døde, inden hun blev teenager. Hun er også klar over, at hendes eget store selvhad heller ikke er befordrende for at skulle få andre til at elske hende.

Gad vide, hvad du ville "stille op" med hende?

Mange venlige hilsner fra

Iben
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Gestaltterapi og gentagelsestvang

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Iben

Først vil jeg gerne foreslå dig at anvende gentagelsestrang fremfor tvang. Hvis man ser på vores evne til at løbe ind i de samme problemer igen og igen, så kan de måske snarere betragtes som en del af helingsprocessen. Får vi det løst i nuet, ja så får vi det måske osse løst bagud. Og her er parforholdet jo et fantastisk væksthus for uafsluttede gestalter :1:.
Se mere om denne tankegang i Harville Hendrix: KÆRLIGHED OG SAMLIV, Borgen

Billede

Så ville jeg jo nok i første omgang tage fat på hendes selvhad - f.eks. som hotseat med jeg (i den ene stol) der hader mig selv (i den anden stol) - og så se hvor det fører hen.

Så kan man f.eks. osse være opmærksom på denne biologiske problematik:
Prævention ændrer kvinders partnervalg

En lignende problematik kan genfindes i løbet af en kvindes menstruationscyklus sådan, at der er forskel på partner valg i løbet af cyklussen.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI"