Lyster?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om PIGER OG LYST
Besvar
Pernille

Lyster?

Indlæg af Pernille »

Hej Per og I andre.

Jeg er en pige på 16, som har lige nogle få spørgsmål - jeg håber I vil besvare.

(Første spørgsmål)
Jeg har efterhånden været sammen med min kæreste i ½ år. Det vil sige at jeg også har lært en del af hans familie at kende. Han har en storesøster på 21, som er lesbisk. Dette gør mig egentlig ikke noget. Jeg ved at søsterens kæreste har sagt at hun er biseksuel. I starten virkede det helt naturligt - at sådan var det bare. Men efter lidt tid begyndte jeg undre mig en smule. Da jeg ikke kender hverken søsteren eller hendes kæreste så godt endnu, har jeg holdt mine lidt nærgående spørgsmål tilbage.
For de fleste "starter" jo som heteroseksuel, da de er opdagede til det. Men hvordan ved man at man er forelsket i sin veninde og ikke bare fascinerede af hende? At man er homoseksuel eller bare en forvirrede teenager. Og hvordan kan man præcist vide at man er biseksuel?

(Andet spørgsmål)
Min kæreste og jeg har ret blomstrende sexliv - på trods af at forholdet ikke har varet så længe og at vi ikke er så gamle/erfarne. Faktisk syntes jeg, når jeg tænker tilbage på hvor mange gange om ugen, at det virker meget overdrivet. Men jeg kan næsten ikke lade ham være. Så nu har jeg egentlig to spørgsmål under dette.
A) Hvordan kan man vide om det er sex der det bærende i forholdet? Kan det være det når vi er så unge? Og hvad indfyldelse kan det gøre på forholdet fremover (hvis det er det bærende)?
B) Hvor stor et sexbehov skal man ha' for at være nymfoman? Hvordan kan man selv vide om man er eller ej? Og hvis man er, kan man så behandles for det? Og hvordan?

- Tak på forhånd
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Lyster?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Pernille

1 Det kan man heller ikke altid vide. Nogen mennesker ved meget tidligt, at de seksuelt er til deres eget køn, de kan tydeligt mærke, hvor deres lyst er rettet. De fleste af os har de første seksuelle erfaringer - drenge med drenge og piger med piger - og efterhånden udvider vi vores erfaringer til det modsatte køn. Den skelnen, vi kender i dag i hetero- og homoseksuel, er dels en skelnen, der er knyttet til vores vestlige (?) kultur, og dels er den først for alvor slået igennem inden for de sidste par hundrede år. Personligt bruger jeg ikke den skelnen, jeg tror, at vi er multiseksuelle, sådan at forstå, at vi kan tænde på meget forskelligt og osse gør det gennem vores liv. Noget kun i fantasien og andet prøver vi osse i praksis.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Multiseksualitet.

2 a Ofte er sex det bærende i forholdet, det er jo sådan, at vi er indrettet fra naturens side - sex giver børn [Stork-Girl] [Stork-Boy] og det er jo hvad det hele handler om - formering :1:. Og især når I er så unge. Når vi så får børnene, kan vi håbe på, at vi ud over den bærende seksualitet osse har kærlige, solidariske, venskabelige m.m. følelser for hinanden. Meget kommer gennem samværet og den historie vi får sammen.

2 b Hvis man som pige har lyst mere end én gang om året, er man nymfoman [:-))]. Nymfomani findes ikke andet end som dels en mandefantasi og dels som en slags skældsord for kvinder, der har lidt mere lyst end mænd. Vi har den lyst, vi har, og den skal vi hverken behandles for, kureres for, nedgøres for, men derimod nyde. Så tag du det bare helt rolig - og nyd din lyst og din seksualitet alene og sammen med din kæreste :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 19. dec 2008 17:48, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Pernille

Re: Svar: Lyster?

Indlæg af Pernille »

Tak dine svar - det var godt hurtigt du svarede, dejligt! :) Tak
Besvar

Tilbage til "PIGER OG LYST"