Utroskab og dæmon

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DRØMME
Besvar
Louise

Utroskab og dæmon

Indlæg af Louise »

Hej Per.
Jeg er lige vågnet fra en meget mærkelig og uhyggelig drøm. I virkeligheden er jeg en ung kvinde på 23 år. Min forlovede er i Afghanistan og har været der i 2 uger i morgen.

Jeg drømte at jeg havde en kæreste, men det var ikke ham jeg har nu, det var en jeg har haft før i virkeligheden, men som droppede mig. Ham var jeg utro med en anden fyr. Faktisk en lidt klam og ikke så flot en, men han forgudede mig og hungrede efter mig. Ham og jeg var så på et hotel eller kro eller sådan noget, for at overnatte. Så går vi på et tidspunkt ud i haven, hvor der er meget lave buske (til midt på anklerne ca) som havde visne blade på sig. I haven havde jeg en følelse af at jeg stadig var indenfor nærmest, eller inde i en kuppel eller sådan noget. Ude i haven giver vi os, af en eller anden grund, til at grave. Vi graver ned til en krukke, som vi tager op og tager med os ind. I drømmen begynder jeg at opleve nogle uhyggelige ting - en uhyggelig stemme der snakker til mig (jeg kan ikke huske hvad den sagde), ting der vælter ned fra hylder osv. Jeg bliver opmærksom på at det er en dæmon der er i krukken. Ham jeg er af sted med vil sove med krukken i sengen imellem os. Jeg protesterer og kan tydeligt huske at jeg er bange og utryg i drømmen. Jeg fortæller ham hvad jeg har oplevet, men han tror ikke på mig. Så snakker jeg med en af de damer der arbejder der, om at få den gravet ned igen, men hun siger at vi skal sove med den en nat, og så kan vi derefter grave den ned. Jeg bliver bange og ked af det, fordi jeg har en stærk fornemmelse af at det ville blive en træls nat og at vi ville dø. Så vågner jeg, fordi jeg på et tidspunkt kommer lidt ud af min drøm og kan sige til mig selv at hvis jeg vågner finder jeg ud af at det bare er en drøm.

Drømmen var så uhyggelig, at jeg næsten ikke turde at åbne øjnene, da jeg vågnede, men tog mig da sammen til sidst. :-)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad den her drøm betyder - hvis den overhovedet betyder noget.

Mvh.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Utroskab og dæmon

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Der er næppe nogen tvivl om, at drømmen betyder noget, og muligvis noget centralt i forhold til din nuværende situation.

Prøv at læse om metoden i Grim drøm, nemlig, at alle dele af drømmen er dele af dig selv. Så hvad repræsenterer din gamle kæreste hos dig? Hvad repræsenterer hotellet/kroen hos dig? Hvad repræsenterer haven hos dig, krukken og ikke mindst dæmonen? Især nok din dæmoniske side er interessant :1:. Hvordan har du det med, at din kæreste er i Afghanistan?

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Re: Utroskab og dæmon

Indlæg af Gæst »

Min gamle kæreste ser jeg slet ikke op til. Det vil sige at jeg faktisk føler mig bedre end ham. Jeg føler at jeg har mere styr på mit liv, end hvad han har. Så han repræsenterer nok noget med uansvarlighed eller det at være umoden - tror jeg. Et hotel eller en kro ser jeg som en tilflugtssted. Et sted, hvor man bare kan komme hen og slappe af og være sig selv. Haven var også dejlig at være i. Jeg elsker at gå og ordne ting i en have, så det er nok også et sted, hvor jeg lidt kan flygte hen og hygge mig i den friske luft - bortset fra at den friske luft ikke var til stede i den her drøm, da det var i en kuppel. Det har måske noget at gøre med at jeg kan føle mig indespærret? Krukken og dæmonen er jeg i tvivl om. Det kan være de begge skulle forestille at have noget at gøre med at min kæreste er i Afghanistan. Jeg har det meget svært ved at han er afsted, da min far døde sidst i januar og min kæreste der der 110% for mig. Nu er jeg bange for at miste ham også. Så det har jeg det bestemt ikke godt med - jeg savner ham.
Jeg kan godt have nemt ved at blive meget vred, når jeg føler mig presset, og det har jeg også kunne mærke det sidste stykke tid.

Jeg har tit nogle mærkelige og uhyggelige drømme (jeg har også skrevet det indlæg som hedder "At styre sine drømme" eller noget i den stil.
Mange at drømmende indeholder noget med spøgelser, dæmoner, monstre og folk der vil mig noget ondt.
Kan det hjælpe, hvis jeg lærer at konfrontere de uhyggelige ting i mine drømme?

Mvh.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Utroskab og dæmon

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Du er sammen med en kæreste, der er lidt umoden og uansvarlig - hvad synes du i grunden om, at din kæreste er taget ud til en alvorlig krig? Synes du det er modent og ansvarligt?

Dit samvær med din kæreste, når han er hjemme, er et sted, hvor du kan slappe af og være dig selv. Gamle dæmoner i din have/krukke kan komme imellem jer, den gamle separationsvrede kan dukke op igen. Det er svært for dig virkelig at nå din kæreste med din angst - og vrede(?). En ældre kvinde siger, at du er nødt til at tage dæmonen til dig og blive fortrolig med den, før end du kan lægge den væk igen. Dæmonen er en side af dig - en vrede som du ikke lukker ud?

Læs osse hvad du har skrevet i Far død af kræft og forlovet i Afghanistan.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise

Re: Utroskab og dæmon

Indlæg af Louise »

Jeg ved ikke om jeg synes det er umodent og uansvarligt at han er taget i krig. Eller jo, måske lidt, på en måde. Jeg kan ikke forstå at han kan tage væk fra mig sådan udenvidere. Og det har jeg været/er jeg vred over. Eller måske skuffet. Det gør ondt på mig at han godt kan tage væk fra mig i så lang tid, fordi han ved hvordan jeg har det med sådan noget. I den sidste ende tænker jeg bare altid "Jamen ville jeg ikke være umoden og egoistisk, hvis jeg sagde til ham at det ville jeg ikke have?". For det føler jeg at jeg ville være. - Det skal lige siges at min far ikke var blevet diagnosticeret da han fik tilbuddet om at blive udsendt.

Min vrede kommer nok både af, at han er taget afsted, at min far lige er død og alt det der med hans kone.

Det med at jeg ikke lukker min dømon/vrede ud, kan godt have noget at gøre med at jeg altid forsøger at lyde glad, når jeg snakker i telefon med min kæreste. Og når andre spørger hvordan det går, siger jeg altid "Det går godt. Selvfølgelig er det hårdt, men det skal nok gå". Når jeg så kommer hjem sidder jeg tit og græder og føler mig efterladt på en måde - selvom at jeg ved at min kæreste kommer hjem igen.
Det kan godt være at jeg skal snakke med nogen af dem omkring mig om, hvordan jeg virkeligt har det.
Jeg går til samtaler hos en psykiater, så på den måde har jeg nogen at snakke med.

Mange tak for dit svar.

Mvh.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Utroskab og dæmon

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Det lyder som, at du har fået fat i drømmens budskab. Husk alle drømme vil dig det godt! Og det mest interessante er faktisk sider af os, som skræmmer os. Her kan skjulte ressourcer ligge gemt. God ide, at få lukket op for, hvordan du i grunden har det overfor dine nære.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "DRØMME"