Terapi og migræne?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om HOVEDPINE OG MIGRÆNE
Besvar
Gæst

Terapi og migræne?

Indlæg af Gæst »

Hej

Min kone lider forfærdeligt af migræne. Hun har prøvet alverdens forebyggende medizin, men intet synes at virke. Hun tager noget stærk medizin ifm. et anfald - maxsalt - som gør anfaldet udholdeligt, men medizinen er slet ikke nok til at holde migrænen for døren :(

Spørgsmålet er så, om hun kunne have glæde af psykoterapi eller psykologhjælp. Jeg synes selv, at det er en god ide, men hun er meget forbeholden. Ønsker ikke, at andre får indsigt i hendes private rum og vil helst klare problemerne selv - men det kan hun bare ikke. Hun er ved at være desparat :shock:

Jeg har søgt på nettet efter psykologer/terapeuter, som har migræne som speciale, men der synes ikke at være en eneste, eller også kigger jeg de forkerte steder. Eller også har migræne måske overhovedet ikke noget med terapi at gøre? Hvad siger du? :roll:

Jeg har brug for et råd til hende - hun magter ikke rigtigt selv at være opsøgende.

Er der andre kvinder i dette forum, som har nogle erfaringer - det er jo mest kvinder, som lider af migræne trods alt.

Hvad skal vi gøre ?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Terapi og migræne?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Når du har svært ved at finde psykoterapeuter, der arbejder med migræne, så skyldes det nok, at migræne nok overvejende er en fysisk sygdom, som selvfølgelig godt kan belaste psyken.

Desværre ved man ikke, hvad migræne skyldes ud over, at det mest er kvinder der får migræne, at der formentligt er en arvelig disposition, at mange forskellige påvirkninger kan udløse migræneanfald. Desuden er der forskellige typer af migræne.

Jeg tror umiddelbart det bedste, du kan gøre for hende, er at spørge hende hvad hun har brug for - og så tro på, at det hun siger er, hvad hun har brug for.

Hovedpine og psyke spiller i overordentlig stor grad sammen, men her handler det ofte om spændingshovedpiner, hvor man nogen ganske enkelt kan lette sin hovedpine, ved på voodoo-maner :1: at sende den videre til en anden person, som man synes kunne have mere brug for den [devil]. Vi kender jo udtrykket at være hinandens hovedpine. Men som sagt, så er migræne næppe en psykogen lidelse.

Akupunktur synes at have en effekt på migræne.
:idea: Palle Rosted: Akupunktur - hovedpine og migræne – hvad ved vi? (Speciallæge i akupunktur)

:idea: Institut for Rationel Farmakoterapi: medicinmedfornuft.dk om MIGRÆNE

:idea: Migræne og Hovedpineforeningen

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "HOVEDPINE OG MIGRÆNE"