Frigid?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG LYST
Besvar
Rose
Tilmeldt bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. apr 2009 18:05

Frigid?

Indlæg af Rose »

Jeg ved ikke helt, om emnet snarere hører ind under "Kvinder og psyke", men nu forsøger jeg her.
Jeg er en kvinde i fyrrerne, der måske er nødt til at erkende, at jeg er frigid. Nu har min kæreste gennem fire år lige forladt mig, selv om han sagde, han elskede mig, og en af årsagerne var vores forskellige sexbehov. Han havde behov for sex så godt som hver dag, mens jeg intet sexbehov har og har aldrig haft det. Jeg har derimod et stort behov for kys, knus og nærhed, og det nød han også meget. Jeg kan dog intet føle, når jeg er i seng med en mand, bliver aldrig ophidset, selv om jeg bliver våd, og har aldrig fået orgasme, og det kunne han ikke acceptere, selv om vi havde sex ofte. Det siger mig intet at onanere. Jeg kommer ikke fra et "varmt" hjem, selv om mine forældre vel gjorde deres bedste. Jeg var tættere knyttet til min far som barn end min mor. Han var den "varme" af mine forældre, men trods det bryder han sig ikke meget om at blive berørt ud over knus. Kan jeg have arvet "mønstret"? Har du nogen forslag til, hvad jeg kan forsøge at gøre ud over psykoterapi? Kan man overhovedet tale sig ud af den slags problemer? Jeg vil også gerne have henvisninger til litteratur, hvis du tror, det kan hjælpe mig. Jeg er ret langt nede i øjeblikket over tabet af min kæreste.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Frigid?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Rose

Trist at du har mistet din kæreste.

Nu findes lyst jo i et meget bredt spekter, hvor du og din kæreste udgjorde hver sin pol. Ja, der findes mennesker, der ikke fra naturens side er udstyret med ret meget lyst, og kvinder som ikke har fået deres første orgasme i 40'erne, og der findes osse de kvinder som først får deres første orgasme i 40'erne. Hvilken slags du er, ved jeg selv sagt ikke. Hvis man ikke har oplevet en orgasme, ja så går man nok heller ikke og savner den. Og det kan nemt være helt omvendt, hvis man har oplevet det. :1:

Hvis du er interesseret i at udforske om, du evt. kan få lyst til sex og om du kan opleve at få orgasme, så kunne du jo altid prøve at henvende dig til f.eks. Pia Struck som holder orgasmekurser for kvinder.

Det er jo osse muligt at din indtil videre manglende orgasmeevne/trang er psykologisk betinget, og det kan vel aldrig skade at få dig en snak med en professionel sexologisk orienteret psykoterapeut om dine oplevelser/problemer.

Der findes mange forskellige bøger om emnet og jeg skal nævne et par stykker (skal sikkert lånes på biblioteket):
J. R. Heiman & J. Lopiccolo: Nyd din seksualitet, En brugsbog for kvinder om lyst, orgasme og parforhold, Hans Reitzels Forlag
Gro Isachsen: SEX - ja tak!, Høst & Søn

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Orgasme - kvinder hvordan? og om Orgasme mangler

:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

:idea: Asexual Visibility and Education Network
:idea: Asexual Pals
:idea: No sex please, we're asexual
:idea: Asexual and proud!

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 9. aug 2010 09:52, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Rose
Tilmeldt bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. apr 2009 18:05

Frigid?

Indlæg af Rose »

Hej igen

Tak for dit svar. Jeg har tænkt meget over det, men må indrømme, at jeg ikke ved, om jeg kan bruge det til meget. Orgasmekurser virker meget grænseoverskridende for mig. Du kunne lige så godt bede mig om at prøve elastikspring. Skal jeg virkelig gå så langt, for at der er plads til mig i denne verden? Jeg følte mig heller ikke på nogen måde opmuntret af linksene til aseksuelle grupper. Det føler jeg heller ikke er mig. Jeg undlod med vilje at fortælle, at jeg mere eller mindre uafbrudt har været i psykoterapi i syv år og har gjort fremskridt, men det føles efterhånden som en næsten umenneskelig indsats, jeg skal blive ved med at gøre for overhovedet at leve i denne verden.

Jeg føler mig så fuldstændig knust over, at min kæreste, inden han gik, fortalte mig, at jeg havde et meget smukt indre, og at han ikke regnede med at kunne finde noget tilsvarende igen, men hvad nytter det? Tilsyneladende er sex alt, der tæller i denne verden, og hvad er sex egentligt? Er det kun samleje? Hvad med kys, knus, omsorg, ømhed, nærhed m.m.? Hvor er proportionerne henne? Og hvordan kan sex/liderlighed sidestilles med at spise og drikke? Jeg er jo ikke død af ikke at have sex. Min kæreste sagde også, at han gerne ville dele den kærlighed, han følte for mig, gennem sex, men han ikke følte, at han kunne, ikke fordi vi ikke havde sex, men fordi jeg ikke reagerede, som han ønskede. Nu ved jeg, at der højst går 1-2 uger, inden han igen har sex med en anden, men helt ærlig, for at dele kærlighed? Hvilken kærlighed? Og hvad med mænd, der går til prostituerede? Ofte virker det på mig, som om sex udelukkende drejer sig om at dække sit eget behov. Måske synes du mine spørgsmål er mærkelige, men der er så mange ting i denne verden, jeg ikke forstår, og nogle gange, hvis jeg tænker for meget over tingene og forsøger at forstå, hvordan det hænger sammen, forekommer livet mig så fuldstændig absurd, at jeg føler, jeg ganske enkelt ikke kan være her. Det eneste, jeg kan gøre i de situationer, er med al min viljestyrke forsøge at stoppe alle tanker, ellers er jeg bange for at blive ”sindssyg”.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Frigid?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Rose

Måske kunne det hjælpe at skille begreberne lidt ad. Der er sex som bl.a. handler om samlege; der er seksualitet som handler om alt det, der knytter sig til sex; der er sensualitet som f.eks. handler om kys og fysisk kontakt; der er erotik som er et mere svævende begreb - og endelig er der kærlighed, som i min begrebsverden er en fantasi som gør os glade - og som ikke har noget med sex at gøre. Man kan have fantastisk sex med én mand ikke nærer kærlighed til, og man kan nære stor kærlighed til én man aldrig kunne drømme om at have sex med - og skulle det lejlighedsvist være sådan, at sex og kærlighedsfølelser optræder samtidigt, så er det jo rigtig dejligt [twolove] :1:.

Som du beskriver det, så kunne det måske tænkes, at du har en kontrollerende side, hvor du ikke (endnu) kan eller har lært at overgive din krop til orgasmen - til at slippe kontrollen. Du kan sagtens have arvet din families mønster. Måske er det osse nødvendigt med en psykoterapi, der osse inddrager kroppen, så det ikke alene handler om at tale.
Måske kunne du skrive lidt om, hvad du har arbejdet med i psykoterapi.

Med hensyn til litteratur, så se mit forrige svar.
:idea: Og kig under KÆRLIGHED i kategorien OM PSYKEN her i PSYKE & SEX DEBAT

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG LYST"