Problem med hudfarve

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer DRENGE OG PSYKEN
Besvar
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Problem med hudfarve

Indlæg af Anonym1 »

Sommer og sol, det er dejligt. Det er en tid hvor jeg har kæmpemæssigt med selvtillid og har det godt.
Vinter og kulde, der er skidt. Det er en tid hvor jeg har småt med selvtillid og "mindre godt". ( Ville lyde overdrevet at sige direkte dårligt. :roll: )

Mit selvtillid kommer stort set an på om jeg er bleg eller har en flot brun hud, og jeg har heller intet problem overhovedet med at være brun om sommeren, men derimod når det bliver de kolde måneder som det jo er ca. halv tiden af et år mister jeg hurtigt farven og min selvtillid daler ligeså. Jeg er ikke ude efter en en meget brun hud, bare mere end nuværende og selvfølgelig tænker jeg "solarie!", men er ret så uerfaren på det punkt og kunne godt tænke mig at læse lidt om det fra "en pålidelig kilde" og ikke solariernes egne beskrivelser. ( De ret så pyntede beskrivelser ;) )

Udover solarie kunne jeg godt tænke mig nogle eventuelle tips til at bevare en god farve om vinteren. Hvis sådanne tips findes. :)

Det kan godt være jeg lyder dum nu, men så vidt jeg ved bliver pigmenten farvet af solens ultraviolette stråler. For nylig fandt jeg også en UV-Lampe, har dog aldrig været tiltænkt til dette formål, men kan det tænkes at den kan ved at belyse kroppen ( eller dele af den ) mere eller mindre farve ligesom solens stråler? Eller er solens stråler så meget mere kraftige at dette måske i teorien er en mulig hed, men slet ikke i praksis. Og da jeg har hørt om bivirkninger såsom hudcancer ved solarier, er det også tilfældet ved en sådan lampe.

Så det er 2 spørgsmål i alt. Om du kan give mig et link til information om solarier, og om den her lampes effektivitet eller duelighed.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Problem med hudfarve

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Nu er det nye slogan for hudfarve jo ellers: Blegt er sejt! :2:

Den brune farve er hudens måde at beskytte den mod solens skadelige stråler, og da de skadelige stråler er mindre om vinteren, ja så regulerer huden mængden af pigment, så vi nordboere bliver lidt blegere i farven.

Nu er jeg på ingen måde hudlæge eller specielt hudkyndig, og derfor er det jo godt, at Kræftens Bekæmpelse har lavet en rigtig god side der handler om netop dine spørgsmål.

[sol2] Sol og Solarium?

[sol2] Læs denne artikel Solen og huden

[sol2] Og læs Om Solarier - solen.dk

Billede

:idea: Simpel hudkræft (basalcellekræft)

Hvorvidt den lampe du har set er skadelig handler om, hvor stor stråling den afgiver.

Man kan ændre sin hudfarve en smule ved større mængder af gulerødder (betacaroten), men så skal du spise rigtig mange af dem - og det er heller ikke sundt.

Efter at jeg har læst det, tror jeg nok ,jeg vil være bleg som en asparges resten af livet, for så varer livet nok lidt længere :2:.
Så husk: Blegt er sejt! :2:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 2. dec 2008 15:48, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Er UV stråling skabt af en lampe (som den jeg talte om) eller ved solarie mere farlig /skadelig end fra vores normale sol?

Jeg mener.. Er der nogen forskel på solarie og almindelig sol? Hvilke?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: UV stråling

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

UV stråling betyder stråling fra ultraviolet lys, hvad enten strålerne kommer fra solen, uv-rør i solarier eller fra diverse uv-lamper.

Her kan du læse mere om Ultraviolet lys (Wikipedia)

Spørgsmålet er ikke om solarier er farligere end solen, spørgsmålet er hvor meget stråling huden får, og hvor sart huden er. Vi nordboere har f.eks. i forhold til afrikanere en langt sartere hud. Jo mere lyshudet/rødhåret, jo sartere og mindre uv-stråling tåler vi.

[warning] Sluk Solariet (Kræftens Bekæmpelse)

:!: Så husk: Blegt er sejt! :2:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "DRENGE OG PSYKEN"