Alkohol - 14 år

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ALKOHOL
Besvar
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Alkohol - 14 år

Indlæg af Anonym1 »

Som du nok ved er jeg 14 år. Jeg bliver desuden 15 i slutningen af juni.

Jeg har nogle rigtig rigtig gode venner som allerede er begyndt at drikke alkohol og jeg ville også rigtig gerne have den nydelse af kunne drikke med dem og bare hygge sig og blive beruset.

Jeg har bare det problem at sex og alkohol er noget af det mest tabubelagte der findes for mine forældre. Hver eneste gang jeg nævner det for dem bliver det ikke til mere end en smule fnisen og at "det skal nok komme en dag, men at jeg er alt for ung lige nu".

Lige umiddelbart tror de at jeg først har tænkt mig at skulle drikke når jeg bliver 44 år eller sådan noget, og det gider jeg bare ikke at være med til. Det er lige før jeg vil kalde dem egoistiske da de jo overhovedet ikke tænker på hvad jeg gerne vil, men i stedet kun hvad de vil. Altså.. at jeg ikke drikker - ikke bliver fuld - also called.. overbeskyttelse.

Jeg tænker at bare den ansvarlighed og respekt jeg viser ved ikke at drikke bare fordi de siger er ens betydende med at jeg er stor nok til at kunne styre det og stor nok til at kunne få lov. Desuden kender jeg indtil flere der er begyndt at drikke for 1-2 år siden.

Så mit spørgsmål lyder. Hvad gør jeg? Hvad synes du er rimeligt? Hvad er ikke?

Derudover; Jeg vejer lidt under 60 kg, hvor mange genstande burde der skulle til før at jeg bliver en smule beruset, men ikke fuldstændig ude af fatning?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

[warning] Alkohol er et giftstof (organisk opløsningsmiddel), der virker ved at affedte nerveskederne.
Man bliver efterhånden dygtigere og dygtigere til at kortlægge alkohols skadevirkninger som er mange.
Personligt synes jeg, at du er for ung til at drikke dig beruset, så min anbefaling er max. én øl pr. uge :1:.

Her er nogen links om børn og alkohol, så kan du selv vurdere:
:!: Børn og alkohol: Alkohol og unge - De 9 bud fra Sundhedsstyrelsen
:!: UNGE OG ALKOHOL 1
:!: UNGE OG ALKOHOL 2
:!: ALKOHOL - Kræftens bekæmpelse
:!: Børn, unge og alkohol - Børnerådet

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Jeg var til 15 års fødselsdag i går. ( Ikke min egen. ) Altså..der var ikke kun unge.. også mine forældre og bekendte til drengen der fyldte 15.

Jeg så de andre på min alder drikke lidt champagne og drak også selv lidt over 2 glas.

Derudover fik vi en af de lidt ældre til at hente 3 af os (deriblandt mig) en dåse øl og jeg havde det altså virkelig sjovt og hyggede mig rigtig meget efter at drikke det jeg drak uden at have tømmer mænd overhovedet næste morgen. Var ikke helt ude af fatning, men kunne godt mærke en virkning fra det jeg drak.

Hvis jeg drikker med måde som i går og undgår at drikke på andre dage en fredage og lørdage er det så ikke i orden? Det er altså virkelig fedt at være "into it" og det bør man altså også tage i proportioner at det er ufedt ikke at drikke i min omgangskreds og ikke kun alder og ansvarlighed.

Jeg prøver ikke at overbevise dig om at jeg "altså HAR ret", men forklare dig at det jo ikke skader så længe man drikker med måde og på de rigtige dage og ikke for ofte.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Det mest skadelige er at drikke en masse en enkelt dag f.eks. i weekenden. Det mindst er at drikke en lille smule hver dag, men det skal børn nu ikke gøre. :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Otherwise drikker jeg om et år? Er det SÅ meget bedre?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Nej det er ikke bedre, hvis det skal være helt optimalt, så skal du vente til efter du er 25 år, for der udvikles din hjerne ikke længere, men så længe venter du jo næppe :2:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Da jeg ikke forestiller mig at man får direkte hjerneSKADER ved at drikke lidt i ny og næ hvad kommer bivirkningerne så til at være?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Det kan man nok ikke sige, men det er jo en kendt og trist sag, at alkohol, unge mænd og motortorkøretøjer af forskellig slags betyder mange dræbte unge mænd.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Tjah, jeg synes nu jeg er et fornuftigt menneske og har ikke tænkt mig at drikke mig fra sans og samling eller i øvrigt gøre noget ulovligt som du nævner.. fx spirituskørsel.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om der rent faktisk er skader ved at have et lille alkoholforbrug så længe det ikke er voldsomt. Altså.. ikke skader som er påført ved at drikke og ikke ved at have gjort dit og dat som følge af at du var fuld. Håber da du forstår mig :)

Den egentlige sag er.. Tager jeg skade ved at drikke på blå mandag som jo er på næste mandag? Hvor mange genstande burde være maksimum?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 5: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Det er ikke muligt at sige nøjagtigt, hvad for meget alkohol kan betyde for dig, men som sagt er det ikke sundt i større mængder.

Hvor meget til blå mandag? Hvis du var min søn, ville jeg sige max. det der svarer til 3 genstande på en hel dag og aften.

God tur og god fest.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Jeg konfronterede mine forældre med blå mandag og sagde at jeg aller højst ville drikke 3 genstande. De prøvede at forhandle ned til 2, men 3 blev det altså til. De var forstående den her gang overfor at jeg gerne vil drikke alkohol og at jeg er moden og fornuftig nok til at kunne styre det og ikke bryde aftaler jeg laver med dem. For når jeg har lavet aftalen med at jeg maksimum :) drikker 3 genstande så overholder jeg det!

Endnu en gang, tak for svar(ene)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 6: Alkohol

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Det er nogen fornuftige forældre du har - rigtig god fornøjelse :2:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Dreng 16

Re: Svar 6: Alkohol

Indlæg af Dreng 16 »

Hej, jeg er lige fyldte 16 i sidste måned og vil lige forklare lidt om mit forhold til alkohol...

Jeg drikker mig fuld hver weekend... Ikke så fuld at jeg ikke kan komme hjem osv, men jeg drikker mig ihvertfald fuld.

Jeg tror bare at det gælder om ens forældres erfaring, hvis du har ældre søskende er de ofte mere "løse" med det fordi de ved hvad der sker. Dem der ikke får lov til at drikke når de andre gør gør det alligevel, og tit er det dem der drikker sig ALT for fulde og brækker sig osv. Desværre tør de heller ikke ringe hjem til deres forældre (de vil ikke have at andre gør) for at de kan blive hentet fordi at de ved de ikke må og er bange for konsekvensen. Så efter en lang aften hvor man kommer fuld hjem og hvor forældrene finder ud af det får de stuearrest osv.. Forældre bør være lidt "klogere" jeg er klar over at det er ultra usundt at drikke alkohol, men det er en del af det at være ung - tre genstande på en aften er fuldstændig ude i hampen, det er DER at det går galt, så har man nemlig "fåethalvtlov" til at drikke og kan så ikke styre det...

Jeg har et forholdsvist åbent forhold til mine forældre omkring alkohol, de ved jeg drikker og at jeg holder mig til øl osv, og det gør det hele meget lettere, jeg ville ikke være nervøs for at ringe hjem/ringe hjem til en af mine venners forældre (har gjort) fordi jeg/personen havde drukket for meget. Desværre er der stort set ingen af mine venner/mine venners forældre der har det på samme måde...
Besvar

Tilbage til "ALKOHOL"