Alkoholiker eller bare lyst til øl

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ALKOHOL
Besvar
Torben Hansen

Alkoholiker eller bare lyst til øl

Indlæg af Torben Hansen »

Hej Per Holm Knudsen

Min kone og jeg har en masse problemer for tiden, og jeg tænkte, om du mon havde et par gode råd i den forbindelse. Et af vores problemer er, at min kone ikke bryder sig om, at jeg drikker. I løbet af en dag kan jeg godt få lyst til et par øl eller måske tre; men det synes hun er for meget. Jeg har nogen gange så forsøgt at være med på ikke at drikke noget; men det har jeg ikke kunnet holde, og så har fanden været løs. :twisted:

Jeg er for nylig gået på førtidspension, hvad jeg har det fint med. Jeg er også for nylig blevet opereret, så jeg ikke kan tåle mere end et par øl, før jeg bliver rimelig beruset, men et par øl synes jeg godt, at jeg kan klare uden slinger i valsen.

Min kone har altid haft det svært med alkohol, blandt andet fordi flere af hendes nærmeste familiemedlemmer bogstaveligt talt er døde af druk. Det gør hende nok lidt mere pirrelig og intolerant i forhold til mit drikkeri. Med til historien hører, at jeg et par gange i løbet af det sidste halve år har været sammen med nogle venner og blevet mere end beruset, så jeg ikke er så behagelig at være sammen med (der er dog på ingen måde tale om voldelig opførsel).

Så vores problem er, at jeg har lyst til et par øl om dagen; men kone vil ikke have, at jeg gør det. Det kan vi ikke rigtig finde ud af. :?:

Med venlig hilsen

Torben Hansen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Alkoholiker eller bare lyst til øl

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Torben

Der er vist mindst 3 vinkler på den sag.
1) Din kones personlige erfaringer med alkohol i sin familie, en sag som ikke burde have indflydelse på dit forhold til alkohol.
2) De sundhedsmæssige aspekter ved alkohol og der siger sundhedsstyrelsen jo max 21 genstande om ugen for mænd og ikke mere end 5 genstande på én gang.

Sundhed.dk har en oversigt over 9 faresignaler:

"Ud over at tælle genstande er der en række spørgsmål, man kan stille sig selv for at tjekke, om man drikker for meget:

1) - Finder du tit på en undskyldning for at få et glas vin eller en øl?

2) - Har du nogen side lovet dig selv ikke at drikke i f.eks. en uge, men ikke kunnet holde det?

3) - Har nogen sagt, at du drikker for meget?

4) - Har du forsøgt at skjule, at du tager et glas vin eller en øl for at undgå ballade med familien?

5) - Har du svigtet aftaler med dine børn, fordi du har drukket?

6) - Har du haft sygedage på grund af tømmermænd?

7) - Skal du drikke mere end tidligere for at blive påvirket?

8) - Bliver du fuld til fester, selvom du har besluttet ikke at få for meget?

9) - Drikker du nogen sinde så meget, at du har svært ved at huske, hvad der skete?

Kan du sige ja til flere af disse faresignaler, er der god grund til at nedsætte dit alkoholforbrug og navnlig undgå at drikke meget på en gang."


3) Det, der ofte kan genere, når mennesker drikker for meget eller bliver berusede, er, at de bliver kontaktløse. Du kan jo overveje hvordan dine kontaktevner under påvirkning af alkohol.

Når det er sagt, så er det osse værd at notere sig at alkohol i små mængder er sundhedsfremmende :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "ALKOHOL"