Sexolog eller psykolog

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG LYST
Besvar
jomfruen
Ny bruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. mar 2012 16:49

Sexolog eller psykolog

Indlæg af jomfruen »

Jeg er en mand i trediverne, som for nyligt har fået mig en dejlig kæreste. Problemet er, at jeg efter en stykke tid (Det er altid sådan - har haft 6 tidligere lange forhold, siden jeg var 16) mister min sexlyst. Denne sexlyst er fra starten ikke særlig stor, men jeg mærker dog alligevel en stor nedgang. Den forsvindende sexlyst, føler jeg, hænger sammen med, at jeg har svært ved intimitet. Eller jeg har svært ved intimitet efter, at forelskelsen har lagt sig.

Baggrund: jeg blev som barn anbragt på et børnehjem i 3 år og siden kom jeg i en (god) familiepleje. Selvom jeg er et velfungerende menneske, har jeg stadig svært ved kærlighed, da jeg sikkert forbinder det med svigt. Derudover føler jeg, at kærlighed kan være fængslende og nærvær og intimitet kan ligefrem føles som overgreb. Jeg kan med andre ord ikke give mig helt hen, da mine forsvarsmekanismer det meste af tiden er aktiveret. Det ødelægger mit forhold, om end min kæreste og jeg snakker rigtig meget om hvilke muligheder og øvelser, vi kan benytte. F.eks. prøver jeg at være meget ærlig, og snakker generelt meget om de ting, der er svære for mig. Det hjælper, at hun er så forstående, men det hjælper ikke nok i forhold til min sexlyst.

Jeg har stadig et tæt forhold til min mor, som desværre er psykisk syg, og nogen gange tænker jeg, at dette forhold har konsekvenser for mit kærlighedsliv. Min mor er blevet en byrde, og derfor er forholdet uligevægtigt. Ofte føler jeg således skam og skyld for ikke at være en "god nok" søn, og på sammen måde kan jeg føle skam og skyld ved ikke at være en "god nok" kæreste. Det, som skulle være naturligt og smukt, bliver således en byrde og alt for tungt/energikrævende.

Spørgsmålet er om du vil råde mig til at starte hos en psykolog eller sexolog?

mvh. Jomfruen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Sexolog eller psykolog

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Jomfruen [jomfru]

Som du beskriver det, så synes jeg ikke det specifikt handler om et seksuelt problem, men snarere er et mere eksistentielt problem, så jeg synes, at du skal vælge en professionel psykoterapeut - og så gør det jo ikke noget, at det er en professionel sexologisk orienteret psykoterapeut :1:.

:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG LYST"