Angst og tvangstanker, eller bare pervers?? :'(

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG PSYKEN
Besvar
Anonym..

Angst og tvangstanker, eller bare pervers?? :'(

Indlæg af Anonym.. »

Hejsa Per.
Jeg er en ung kvinde, som muligvis blev udsat for seksuelt overgreb som lille og som voksede op med skilte forældre og en meget overbeskyttende og dominerende mor.
Jeg skriver ind fordi jeg håber at du kan hjælpe mig lidt - enten mht. hvad der foregår i mit hoved og at få hjælp.. Jeg kan næsten ikke klare det mere og føler at det bliver værre og værre for hver dag.¨

1: Da jeg var omkring de 14-15 år begyndte de fortrængte billeder og minder dukkede frem fra min hukommelse om overgrebet da jeg var lille og over nogle år (ca fra jeg var 13-17 år) begyndte jeg at få de her klamme, perverse og frastødende og seksuelle tanker om børn. Jeg føler mig simpelthen så klam, og ved at jeg aldrig ville kunne gøre sådanne nogle ting, men er stadig meget bange for dem. Hvorfor er de der? Er jeg ulækker og klam? Osv. Det er første gang jeg NOGENSINDE fortæller nogen om disse tanker, for hva vil andre da ikke tænke?? Jeg har skulle samle en masse mod sammen, men jeg må bare have gjort noget ved det.
Jeg tænker på sex MANGE gange om dagen, hvis ikke stort set hele dagen. Når jeg ser en person ryger der straks en tanke ind i mit hoved 'Hvordan ser han/hun ud nøgen?' 'Hvordan er han/hun at have sex med?' osv. Jeg har mange skiftende sexpartnere og jeg har det bedst når jeg har 4-5 stykker, men det udmatter mig og jeg ryger længere ned i kulkælderen. Jeg er startet med at tage penge for sex, fordi jeg føler det som en god måde at tjene penge på - og oven i købet får jeg sex.
Så læste jeg om de her seksuelle tvangstanker, og det lyder meget som den måde jeg har det på. Kan det være det?

2: Jeg har altid haft en vis frygt for mørke (hvilket muligvis hænger sammen med overgrebet - jeg fik bind for øjnene) og det er specielt slemt når jeg er alene. Så siden jeg flyttede hjemmefra og ind i en lejlighed alene er angsten taget ved. Med det samme det bliver aften og jeg skal til at i seng, og derved til at slukke lyset, kommer angsten op i mig. Jeg føler at jeg ser ting løbe forbi min dør til soveværelset, jeg føler mig iagttaget og jeg føler at der er noget der vil mig noget ondt. Angst gør mig dog så træt til sidst at jeg efter noget tid falder hen i en halvvejs vågen og sovende tilstand hvor jeg 'drømmer' nogle specielle, men dog lignende, drømme. Den ene er hvor jeg ligger i min seng, og pludselig er der et spøgelse/noget ondt efter mig. Det lammer mig så jeg ikke kan rejse mig og løbe efter hjælp. Jeg skriger og græder og jeg kæmper for at komme fri, men kan ikke røre mig. Sådan fortsætter det i en times tid, måske lidt mere. Den anden drøm er hvor der ligeledes er noget efter mig, men jeg kan ikke holde balancen eller komme nogle steder, fordi jeg er enten fuld eller bedøvet med et eller andet. Dette fortsætter også i en times tid eller mere. Når jeg vågner af denne 'drøm' er jeg fuldstændig udmattet og træt. Jeg falder i søvn og næste dag har jeg ømme muskler og er træt pga. anspændelserne og anstrengelserne.

Hvad kan jeg gøre ved det?
Det plager mig og går meget ud over min skolegang.

Jeg venter spændt på dit svar.

Mvh.

-----

Okay, ka nok godt forstå at du ikk svarer på det.. Ked
Sorry..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Angst og tvangstanker, eller bare pervers?? :'(

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Naturligvis vil jeg gerne besvare dit indlæg, det har blot være kursustid og derfor ikke rigtig tid til de lidt større og tænksomme indlæg.

1) Jeg kender dig for lidt og for lidt til din historie til at kunne svare klart, men hvad du beskriver kunne godt være et udtryk for, at du har været udsat for seksuelle overgreb. Nogen gange kan det resultere i, at man får lyst til at gøre ved andre, hvad der er blevet gjort ved én selv.
Det handler ikke om, at du er klam og ulækker, men nok snarere om, at der er begået klamme og ulækre ting ved dig.
At du nu er begyndt at tjene penge på sex hjælper dig næppe ud af din problematik, snarere risikere du at ryge længere ind i gamle traumer om f.eks. at blive brugt mod din inderste vilje.

2) Hvad dine drømme handler om, kender jeg dig osse alt for lidt til at kunne sige noget om, men drømmene kunne måske sige noget om, at dine traumer stadig er meget ubearbejdede.

Hvad har du gjort for at få hjælp? Måske kunne du henvende dig til et center, der arbejder med seksuelle overgreb. Hvor i landet bor du? Du kan desuden snakke med din læge, som måske osse kan finde ud af, om du kan få økonomisk støtte til behandlingen.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym.

Indlæg af Anonym. »

Tusind tak for dit svar.
Det er også helt i orden. :)

Jamen på en måde får jeg det bedre ved at tage penge for sex, og alligevel ikke. Jeg får det bedre, fordi denne her gang har jeg kontrollen og jeg kan styre det. Det negative ved det er godt nok som du siger at jeg kan risikere at blive udnyttet, fordi jeg har ikke rigtigt dét ekstra i mig til at kunne sige fra over for en person. Jeg kan godt sige det over telefonen eller pr mail eller sms.

Jeg har gået til psykolog og til kognitiv terapi. Psykologen hjalp ikke, selvom det var rart at have en at snakke med og kognitiv terapr hjalp til dels i en periode. Jeg gik til det for at afhjælpe mine selvmordsforsøg, men tankerne kommer igen nu og de er blevet stærkere end før. Godt nok har jeg ikke forsøgt det siden, men det er hårdt at gå og få de tanker væk hele tiden. Pt har jeg ikke psyken til at prøve kognitiv terapi, for jeg får ikke udført hjemmeopgaverne. Kan ikke finde motivationen og viljen til det. :(
Jeg har snakket med min læge, men det var om angst og hun foreslog kognitiv terapi ved hende selvom jeg sagde at det ville jeg ikke kunne finde viljen til pt. Det var det eneste hun foreslog.
Jeg bor i Nørresundby ved Aalborg..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Angst og tvangstanker, eller bare pervers??

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Ja dit motiv til at gå ind i prostitution er næppe sundt for dig, det kræver formenligt en ret robust psyke at være i det fag. Og det lyder det ikke til, at du har. Det er jo en lidt bagvendt måde at få kontrol på, den rigtige kontrol er jo at få bearbejdet de gamle overgreb, og det de har gjort ved dig.

Ønsket om at begå selvmord er ofte en vrede, som man vender ind ad - mod sig selv, hvor det handler om at få vreden ud, men ikke på andre mænd, men mod den der krænkede dig.

Hver gang du ikke kan finde ud af at få sat grænser i et prostitutionsforhold, så vil du blot komme til at gentage overgrebene, det er ikke sundt, og det medvirker til, at du får det endnu dårligere og øger din selvmordstrang.

Kognitiv terapi kan måske tage toppen af problemerne. Mine erfaring er, at det mest effektive til at bearbejde seksuelle overgreb er CHOKTRAUMETERAPI.

Hvis du har råd til selv at betale for psykoterapi, så kunne du evt. prøve at kontakte
Miriam Flyckt Fischer
Nybrogade 16,3, 9000 Aalborg
Aalborg
96 33 60 06
Jeg kender hende ikke personligt, men hun ser ud til at have kvalifikationer, der kunne være gode for dig.

:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym..

Indlæg af Anonym.. »

Jeg bryder mig ikke selv om at kalde det for prostitution, fordi jeg ser ikke på det på den måde. Men det kunne godt være jeg skulle genoverveje det, selvom det nok ikke bliver nemt at droppe det.

Jeg føler ikke at jeg har en direkte vrede rettet imod ham eller andre mænd, men jeg føler bare ikke at jeg passer ind og at nogen elsker mig eller vil tage sig af mig, på den måde jeg føler jeg selv har brug for det. Det lyder meget hårdt og banalt når jeg siger det inde i mit hoved, fordi jeg ved godt at der er nogen der elsker mig, men jeg føler bare ikke at de gør det. Som om jeg ikke kan overbevise mig selv om det, hvis du forstår?

Chokterapi lyder som om det er ekstremt hårdt, men jeg vil da overveje det og undersøge det lidt nærmere.

Min mor og far er skilt, og min far mødte en ny dame ret hurtigt, som ikke kunne lide mig. Hun skældte mig hele tiden ud, jeg måtte ikke lege med min halvlillebror, jeg måtte kun være inde på mit værelse eller ude i haven med mindre vi skulle spise eller jeg skulle på toilettet. Jeg måtte også gerne se fjernsyn, men det skulle jeg helst gøre alene. Jeg besøgte min far hver 2. weekend og hver aften i weekenden skulle jeg gå i seng kl. 20 og jeg måtte først stå op kl 9 og hvis jeg vågnede før og listede ud af sengen kom hun straks ned og bad min om at lægge mig op i min seng igen. Jeg måtte ikke have et sovedyr, fordi "det var kun må børn der havde sådan et" som hun sagde. Jeg måtte ikke græde, og hver gang jeg gjorde det blev hun sur og sagde igen "det er kun små børn der gør sådan, og du er jo ikke et lille pattebarn". Jeg kunne fortsætte. Alt dette skete indtil jeg var omkring 15 år, hvorefter jeg ikke kom op til min far mere, fordi jeg ikke havde lyst. Hun hviskede tit til min far og jeg følte mig uden for. Kan dette afhjælpes med chokterapi også, eller hvordan?

Jeg er venner med hende idag, og hun hjælper mig. Men det er svært at lægge ordentligt bag mig, også fordi jeg har fået mén af det. Jeg har så ufatteligt nemt til tårer, men jeg græder ikke foran andre, fordi jeg føler mig så svag når jeg gør det. Jeg føler de tænker negativt om mig. Jeg græder mest når jeg får skæld ud, begår fejl eller bliver rettet på. Et andet mén er at jeg føler at folk snakker om mig. At de synes jeg er forkert og jeg prøver meget at leve op til hvordan jeg tror ANDRE vil have jeg skal være i stedet for hvordan JEG SELV vil have jeg skal være.

Hele den situation får mig til at føle mig splittet på en måde.
Min far gjorde intet, fordi han er ikke typen der banker i bordet. Han er meget den type der kommer under tøflen, og hvis han kunne tror jeg helt sikkert han ville have grebet ind. Jeg er jo hans datter.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Angst og tvangstanker, eller bare pervers??

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Hvis du tager penge for at have sex, så er det prostitution. Personligt har jeg ikke moralsk fordømmelse af det, blot for en ordens skyld. Hvad ville være svært for dig ved at holde op?

At du ikke føler vrede mod din krænker, er nok grunden til, at du kommer til at vende vreden ind ad - mod dig selv.

Når du skriver: "jeg føler bare ikke at jeg passer ind og at nogen elsker mig eller vil tage sig af mig", så er det i grunden noget du enten tænker eller oplever - og tankerne eller oplevelserne giver dig ubehagelige følelser, du bliver enten ked af det - eller bliver vred - eller begge dele. Det er vigtigt at skelne mellem følelser (jeg føler) og tanker (jeg tænker) og oplevelser (jeg oplever). Følelser kan vi ikke gøre meget ved, de kommer bare, men tanker og oplevelser kan vi gøre noget ved, vi kan f.eks. analysere og ændre på tanker og omgivelser.
Det samme gælder, når du skriver: "Jeg føler de tænker negativt om mig." Det er noget, du tænker. ... "jeg føler at folk snakker om mig". Det er enten noget, du tænker eller oplever.
Prøv at tænke over det :1:.

Det var da en strid stedmor i ordets værste betydning, hvordan er du blevet gode venner med hende? Ja, jeg tror en blanding af psykodymanisk psykoterapi og choktraumeterapi ville kunne gøre en væsentlig forskel for dig.

Du skriver: "Jeg har så ufatteligt nemt til tårer, men jeg græder ikke foran andre, fordi jeg føler mig så svag når jeg gør det."
Jeg kan godt forstå, at du har nemt til tårer med den historie, og det skyldes ikke at du er svag, men at du er sårbar - som alle os andre :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym..

Indlæg af Anonym.. »

Jamen jeg ville have svært ved at stoppe pga. pengene og pga. at jeg føler jeg mangler noget på en måde. Måske lyder det underligt, men jeg har det lidt sådan at jeg lidt har brug for at de bare kommer, giver mig penge, får tilfredstillelse og går igen. Jeg har ikke brug for at snakke med dem eller nogen anden ting end at få pengene og lade dem 'udnytte' mig.

Det er selvfølgeligt rigtigt nok, men for at se tænker jeg ikk at folk snakker om mig, men at de rent faktisk gør det. At når de snakker med hinanden snakker de om mig, og det får en følelse op i mig. :)

Jaa, det var ikke min bedste tid.
Jeg var til hendes 50 års fødselsdag, hvor jeg tog hende med et sted hen hvor vi var alene, og så sagde jeg lige ud til hende at jeg troede vi var kommet forkert ind på hinanden. At jeg syntes at vi skulle glemme det og blive venner, både for hinandens og min fars skyld. Det gjorde jeg da jeg var 17, så vi har kunne snakke sammen i lidt over 3 år nu.
Det kunne godt være jeg skulle prøve at finde ud af det så.
Hvordan finder jeg en der kan behandle mig med psykodynamisk psykoterapi og choktraumeterapi?

Det er rigtigt, men jeg ønsker bare ikke at være SÅ sårbar. Ville ønske at jeg kunne have den der barikade så jeg ikke græder over alt. :)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Angst og tvangstanker, eller bare pervers??

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Penge kan man selvfølgelig altid bruge :1:, men det lyder ikke helt godt med den måde, det foregår på, at du bare "lader dem 'udnytte' dig", det kan nemt virke som retraumatisering og kan være medvirkende til dine kulkælderture og "tvangstanker".

God ide du fik med at tage den snak med din stedmor - forstod hun så hvordan hun havde virket på dig i de dårlige år?

Med hensyn til en psykoterapeut i dit område, så se adressen jeg skrev længere oppe. :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym..

Indlæg af Anonym.. »

Okay. Ja, så burde jeg nok stoppe med det. Jeg vil jo rigtigt gerne have det bedre.

Jeg ved ikke om hun forstod det, men hun ville i hvert fald gerne lave om på det. Hun virkede ikke ked af at hun havde behandlet mig sådan, men hun lagde det bare bag sig på en måde. På den måde at det bare er et emne vi ignorerer og glemmer igen.

Okay, det gør jeg.
Kan jeg evt. gå til min læge og få noget tilskud til det?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 5: Angst og tvangstanker, eller bare pervers??

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Den pågældende psykoterapeut har næppe ydernummer, så jeg tror ikke du kan få tilskud hos hende, men spørg hende om pris og muligheder.

Hvis du skal have tilskud, så kunne du prøve om Roland Lozon (cand.psyk) evt. kunne være noget for dig.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym..

Indlæg af Anonym.. »

Jeg prøver at tage kontakt til hende den første du skrev, da jeg foretrækker at få en kvindelig.

Mange tak for din hjælp og din tid. :)
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG PSYKEN"