Skam og skyldfølelse

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG PSYKEN
Besvar
John89

Skam og skyldfølelse

Indlæg af John89 »

Hej Per

Jeg er en mand på 23 år. Jeg har nu i et lille halvt år haft en kæreste, og vi har det uden for sengen rigtig godt sammen.
Når vi bevæger os i seng, kan der desværre godt opstå visse problemer.
For det første er det altid mig, der tager initiativet til ALLE former for sex. Jeg bliver dog langt størstedelen af gangene afvist, på den ene eller anden måde.

Vi har snakket om problemet for nylig, og hun siger, at hun føler sig billig, når jeg for eksempel rører ved hende. Jeg tolker det som en eller anden form for skam eller skyldfølelse, når det handler om noget seksuelt. Men som jeg også har kunnet mærke, når vi før har haft sex, er det ikke hendes lyst, det er galt med (hun er meget våd).

Jeg er meget frustreret, fordi jeg kan se på hende, at det går hende meget på. Hun vil gerne gå i seng med mig, men vil ikke "lade sig selv gøre det" uden at føle skam eller skyld - og selvfølgelig også fordi jeg har vanvittig lyst til hende!

Håbefulde hilsner

John
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Skam og skyldfølelse

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej John

Dette er et meget godt eksempel på, hvorfor det ikke dur, at beskrive det med "at føle". F.eks. når "hun føler sig billig". Pudsigt nok er modsætningen, "at spille kostbar". :1:

Nej, hun tænker noget, gør hun. Hun tænker måske, at andre/nogen/forældrene/menigheden/Gud (ved hvem) synes, at sex er forholdt noget meget fint, f.eks. reproduktion. Sex er skam ikke til for fornøjelsens skyld :2:.

Måske kunne hun overtales til at få en snak med en professionel sexologisk orienteret psykoterapeut, så hun ikke går og plager sig selv med den slags tanker.

Følelser kan vi ikke gøre meget ved, de kommer. Tanker, derimod, dem kan vi tænke om, analysere, ændre. Det er noget, hun tænker, ikke noget hun føler!

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG PSYKEN"