Tomhed og mangel på glæde

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG PSYKEN
Besvar
Gæst

Tomhed og mangel på glæde

Indlæg af Gæst »

Jeg er en mand midt i trediverne, lykkelig gift, 3 børn, kommer fra en god familie, har en god omgangskreds og bor i et dejligt hus...

Jeg skriver fordi jeg til tider kan blive overvældet af tomhed og mangel på glæde....

Det startede for to år siden, hvor vi fik skader på huset (som kunne repareres), sygdom i familien og vennekreds (kræft og depression – som heldigvis løste sig i løbet af året) samt vi blev forældre for anden gang. Efter den omgang følte jeg en tomhed og mangel på glæde. Og da vi fik endnu en skade på huset for et års siden knækkede filmen for mig – så kunne jeg ikke overskue livet længere – alle de negative tanker og følelser blev forstærker 1000 gange. Fik angstanfald med hensyn til skader på huset, følte mig ikke god nok til jobbet, etc. Blev meget nærtagende. Jeg måtte sygemelde mig fra arbejde i en to ugers tid. Jeg gik til lægen, fik en henvisning til en psykolog som jeg havde 5 - 6 samtaler med. Jeg følte ikke at kemien fungerede vældig godt med ham, men fik alligevel nogle enkelte afklaringer med at det var en naturlig reaktion på alle hændelserne, at jeg måske var blevet mere bevidst om min egen dødlighed og at jeg skulle sætte nogle nye mål i mit liv. Skaden på huset blev ordnet. Og alt føltes godt. De negative tanker var for en periode væk. Angstanfald udeblev. Det tegnede sig ganske lyst i foråret.

Men i april kom de igen. Noget apparatur på arbejdet drillede, og jeg begyndte at blive i tvivl om min egen formåen på arbejdet: ”Var jeg god nok?” dukkede op hele tiden.Blev nærtagende og fejlfortolkede kollegaer:”De synes ikke at jeg yder godt nok”. På nogenlunde samme tid fandt jeg ved et tilfælde, min kones dagbog fra hendes teenage år, da min datter løb rundt med den inde i vores stue. Jeg kiggede i den, da jeg på det tidspunkt ikke vidste at det var hendes dagbog og kunne se, at hun i sine teenageår havde haft en del mænd/drenge. Dette satte en masse tanker i gang, da jeg selv ”kun” har været i seng med to piger/kvinder (begge kærester), jeg debuterede som 20 årig – havde kysset, kælet og fået nogle enkelte blowjobs forinden min debut – men alligevel dukkede angstanfaldene op igen: ”Er jeg gået glip af noget?”, ”Er jeg unormal?”, ”jeg er bare ham nørden fra folkeskolen, der var mobbeoffer i 5 -7 klasse.”, ”Jeg kan da ikke være misundelig på mine kones fortid – hun har selv sagt, at det var nogle møgmænd - jeg kan ikke bare fornægte min egen fortid, da jeg så fornægter mig selv”, etc. Så jeg måtte sygemeldes igen fra arbejdet i en uges tid, fandt en psykolog, som i bund og grund mente, at jeg var skrøbelig. En forklaring jeg ikke kunne tage for gode varer: Jeg har oplevet ting her i livet der i den grad burde knække mig. Så jeg forsøgte mig i for to måneder siden med en coach. Og efter 4 -5 samtaler havde hun givet mig et (positivt) overblik over mit liv, nogle værktøjer til at komme videre med, etc.

Men alligevel, trods mit umiddelbare rige liv – dukker de her negative tanker op igen og igen – dog i en mindre grad end tidligere. Jeg er godt klar over at jeg ikke kan vade rundt her i livet og være 110% glad hele tiden :-) Men det nager mig, at en mand i min situation, som burde være lykkelig, alligevel kan have tanker som ”Har nået det jeg ville??”, ”Er jeg gået glip af noget??”, etc. dukke op. Eller er det blot inden for ”normalvariansen”??.

Beklager hvis indlægget virker en anelse for fragmenteret :-)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Tomhed og mangel på glæde

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Din tomhed og mangel på glæde kunne jo godt være tegn på en depression. Depression kan jo godt beskrives som at trykke noget nede, og det er i grunden osse det dine tanker kredser om. Holder du/har du holdt dig selv for meget nede i forhold til dit liv? Eller holder de andre dig nede (er kritiske over for dig)? Holder livet dig nede med fortrædeligheder?

Hvordan har du det med konflikter, hvordan tackler du dem? Har du en tendens til konfliktskyhed? Har du en tendens til perfektionisme?

Og samtidig har du jo ret i, at det var mange byrdefulde begivenheder på én gang, du oplevede for 2 år siden. Var det noget du stod med et eneansvar for? Eller kunne du dele dine bekymringer med din kone, venner, familie, kollegaer?

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Per,
tak for dit svar.
Hvordan har du det med konflikter, hvordan tackler du dem? Har du en tendens til konfliktskyhed?


Da det hele toppede i slutningen af sidste år, kunne jeg overhovedet ikke håndtere konflikter. F.eks. blev min svigerfar sat på håndteringen af husskaden - hvilket omfattede erstatningskrav til tidligere ejer. Det er dog blevet meget bedre, i sådan en grad at det ikke er noget problem i dag.
Har du en tendens til perfektionisme?
Ja det har jeg. F.eks. før min "nedtur" stod jeg for vort husstands's økonomi og bare der var et lille overtræk - så fik jeg det dårligt med det. Ikke fordi vi har en dårlig økonomi. Men det kunne godt forstyrre min nattesøvn. Så jeg har sluppet "kontrollen" og deler nu det økonomiske ansvar med min bedre halvdel. Det med at slippe kontrollen og tanken om det perfekte har jeg fået overført til de andre aspekter af mit liv.


Og samtidig har du jo ret i, at det var mange byrdefulde begivenheder på én gang, du oplevede for 2 år siden. Var det noget du stod med et eneansvar for? Eller kunne du dele dine bekymringer med din kone, venner, familie, kollegaer?
Jeg havde heldigvis nogle at snakke med, og jeg stod ikke alene med det. Selvom min kone at jeg til tider "spillede" helt da alle begivenhederne toppede.

Holder du/har du holdt dig selv for meget nede i forhold til dit liv? Eller holder de andre dig nede (er kritiske over for dig)? Holder livet dig nede med fortrædeligheder?
I mine unge år blev jeg holdt nede, da jeg var mobberoffer i 5 - 7 klasse. I mine teenage år, der holdt jeg mig selv nede : var lidt genert når det galdt pigerne - med det tror jeg nu det fleste teenage drenge har det sådan :D

Men det er jo også samtidig været min motivation for at komme videre. Jeg ville ikke accepterer at være mobbeoffer - mine år i 8, 9 og 10. klasse var jo suveræne.

Jeg synes ikke at livet holder mig nede med fortrædeligheder. Det er som om, at jeg kan have nogle gode dage, hvor jeg velvidende om de dårlige såvel de gode ting der sket mig - uden at de dårlige oplevelser påvirker mig nævneværdigt. Og så er der dårlige dage, hvor negative ting jeg har oplevet bliver ganget med en faktor 1000.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Tomhed og mangel på glæde

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Dine svar kunne godt tyde på, at din tomhed og mangel på glæde er en del af din livsstrategi - måske et resultat af af din større eller mindre grad af perfektionisme og konfliktskyhed. Måske skulle du overveje noget psykoterapi. :1:
:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

:idea: TO SLAGS NEGATIV TÆNKNING BAG DEPRESSION - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)

:idea: MAN KENDER IKKE ALTID SELV SIN "NEGATIVE TÆNKNING" - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)

:idea: HVORFRA KOMMER DE NEGATIVE TANKER, DER GIVER DEPRESSION? - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Per,
tak for dit svar. Jeg har også selv overvejet om jeg skulle starte hos en psykoterapeut igen - livet er for kort til negative tanker :-D . Med hensyn til linksene, tak for dem, men jeg havde faktisk luret på dem for et år siden, da alle de negative tanker, "nedtur", etc. var på sit højeste. Spændende læsning :-)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Tomhed og mangel på glæde

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Held og lykke med det.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG PSYKEN"