Monogam i et polyamorøst forhold

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om POLYAMORI
Besvar
Kaospilot

Monogam i et polyamorøst forhold

Indlæg af Kaospilot »

Hej
Jeg er 42 år og min mand er 43 år.
Vi har været gift i 11 år og forlovet i yderligere 12½ (altså siden jeg var 19 og han 20 år).

For ca. 1½ måned fortalt han mig, at han er polyamorøs. Dengang nævnte han (sikkert for at "skåne" mig) IKKE, at hans venskab til en kvinde var ved at udvikle sig til mere end venskab... Denne oplysning kom så frem for ca. 14 dage siden. Hun bor ret langt væk fra vores hjem og de kan derfor ikke bare mødes, når de vil. Men de har gennem de sidste 3½ måned mødtes når han var i Kbh fx i forbindelse med sit job (hun har et fleksibelt job og lever i et seksuelt "åbent" forhold). Indtil nu har de udelukkende mødtes i byen og har været på cafe eller har gået en tur i skoven med lidt kys og kram...

Nu kommer mit/vores problem: Jeg er åbenbart meget mere monogam end jeg troede! Jeg kan godt forstå det, når han forklarer mig, at der ikke "går noget af mig" bare fordi han også elsker hende. Det skal måske også med til historien, at han ikke haft sex med andre end mig og at dette fylder meget i hans bevidsthed (selv har jeg været i seng med 2 fyre før jeg mødte min mand - og ingen efter).

Selv om jeg kan forstå, at det vigtigt for ham, og at jeg (sikkert) ikke kommer til at mærke den store forskel PINER det mig, at han nu på mandag for første gang skal overnatte på hotel med hende.

Mine følelser er et totalt kaos: På den ene side VIL jeg vise ham den store tillid, det for mig er, "at give ham lov" og på den anden side SKRIGER alt i mig, at "det" vil ændre alt mellem ham og mig...

Jeg ved, at der er et forum for polyamori, men "hvad med os som tilfældigvis" er mono (eller i hvert tilfælde endnu ikke har fundet ud af, at vi er poly), men som elsker og vil fortsætte med at leve i et forhold med en som er poly.

Lige nu tror jeg, at jeg virkelig trænger til at "høre fra andre" som har "gennemlevet - og overlevet" de følelser, som jeg har lige nu...

Håber at der er nogen som kan og vil give mig et eller gerne flere gode råd og links...
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Monogam i et polyamorøst forhold

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Kaospilot

Selvfølgelig er du da i kaos, din mand, som har været din sikre "ejendom" i over 22 år, vil nu dele lidt ud af værdierne, og dermed skrider din sikkerhed. Og spørgsmål som, hvad hvis han nu dropper mig til fordel for hende, vil uvægerligt dukke op. Det er helt forståeligt.

Uanset om vi kalder det polyamori, polygami, elskerinde til venstre hånd m.m., så har naturen nok på dårlig vis indrettet os til monogami. Mennesker er nysgerrige, og der er mange andre mennesker, som vi kan tænde, på end vores partner - og derfor er utroskab, sidespring og åbne forhold så udbredt.

Det bedste du kan gøre i den nuværende situation, er at "give ham lov", selv om han jo er en voksen mand og derfor selv bestemmer over sit liv og sine valg. Sørg for at foretage dig noget fornuftig og sjovt sammen med en ven/veninde på mandag, så du ikke skal gå og matres af noget, som du alligevel ikke kan ændre på.

Der findes en dansk gruppe for polyamorøse, som af og til holder møder, hvor der snakkes polyamori, og hvad der kommer af det: polyamori.dk - findes osse på Facebook.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "POLYAMORI"