SM

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MASOKISME & SADISME & DOMINANS (S/M)(BDSM)
Besvar
Mette

SM

Indlæg af Mette »

Hej med jer (i særdeleshed fagpersoner). Jeg er aktiv udøver af SM (som den masochistiske part), og har selvfølgelig spekuleret en masse over det - som man jo gør, når ens adfærd er 'afvigende' i den ene eller anden retning. Jeg vil rigtig gerne vide, om der eksisterer teorier om, hvorfor et menneske udvikler SM-lyster - jeg er nemlig aldrig stødt på nogen. Det er naturligvis ikke entydigt, men tænker, at der må findes nogle undersøgelser og teorier på området. Mange tak for hjælpen.
C

SM 2

Indlæg af C »

Hej Mette,

Prøv evt at søge på google.dk, hvis du vil vide mere om masochisme...

Jeg læste engang om kærlighed, hvilket gav god mening for mig. Det beskrev, hvordan kærlighed indlæres fra vores forældre, og at det de har vist os, derfor føles som kærlighed.

Hvis man fx har haft sygelige forældre pga. misbrug, personlige problemer, psykisk sygdom etc, så kan man være blevet vænnet til at efter total afvisning/kulde, så følger masser af omsorg og opmærksomhed pga. forældrenes dårlige samvittighed.

Oppe i hovedet kæder man så kulde/afvisning til kærlighed.

Et andet eksempel er en forældre, der slår barnet. Lige efter volden, så får forældrene dårlig samvittighed og overøser barnet med kærlighed og omsorg.

Det fører til at efter smerte kommer kærlighed, så smerte bliver noget positivt.

På lignende måder kan man kæde mange andre ting sammen - Jeg tror nemlig lige på det punkt, at mennesker er meget simple "stimulus-response" mekanismer i hvert fald i de helt unge år.

Knus
Camilla
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: SM

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

<b>Hej Mette </b>

Ja f.eks. er Maria Marcus' bøger DEN FRYGTELIGE SANDHED - EN BRUGS-BOG OM KVINDER OG MASOKISME (1974) og KYS PRINSEN, EN ERFARINGSBOG (1984) forsøg på teoridannelser. Du kan osse finde en del stof på Passioner - modesty (S/M for velopdragne piger).

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om S/M.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MASOKISME & SADISME & DOMINANS (S/M)(BDSM)"