Hvordan slipper man fri af en forelskelse?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om FORELSKELSE
Besvar
Gæst

Hvordan slipper man fri af en forelskelse?

Indlæg af Gæst »

Mit problem er egentlig flersidet, men jeg prøve at beskrive det så systematisk som jeg kan. Jeg ved ikke om "forelskelsen" er mit største problem, men det er i hvert fald det problem, som fylder mest i mit hoved.

Jeg vil starte med at beskrive lidt af min baggrund, som jeg tror er meget afgørende for, hvordan jeg har det med den fyr jeg er forelsket i. Jeg er en pige på 25 år. Jeg vil karakterisere mig selv som en lidt indadvendt person, jeg havde i min barndom problemer med mobning og finde venner. I dag føler jeg mig ikke længere ekskluderet, men jeg har stadig meget svært ved at åbne mig for andre og har kun ganske få personer, jeg ville karakterisere som venner. Udover dette har jeg et meget ustabilt forhold til min familie. Samlet set gør det, at jeg føler mig i en meget usikker situation, når det kommer til andre mennesker, der skal ikke ret meget til, før jeg føler mig totalt alene, da jeg ikke er god til at åbne op, har jeg svært ved at komme ud af disse perioder igen. I øjeblikket er jeg i en situation, hvor jeg føler mig meget alene, og ikke har særligt meget struktur i min hverdag, hvilket bevirker jeg heller ikke ser mange mennesker. For at lindre min ensomhed har jeg gennem længere tid, kommunikeret meget med folk over internettet, jeg føler mig mere sikker i dette medie end ude i den virkelige verden specielt, når jeg har en dårlig/ ensom periode.

Nu om mit egentlige problem. Jeg har igennem lang tid skrevet med en fyr over nettet, han er et af de dejligste mennesker, jeg nogensinde har talt med. Og gennem tiden har jeg udviklet følelser, der i mistænkelig grad minder om forelskelse overfor ham. Jeg har aldrig mødt ham og kommer heller aldrig til det, da han allerede er i et forhold. I virkeligheden er der flere forhold som gør, han slet ikke er den type, jeg plejer at falde for, og selvom jeg har det forelskelsesagtigt med ham på internettet, så tror jeg ikke, at jeg ville forelske mig i ham ude i den virkelige verden. Problemet er, at det piner mig, at være så "forelsket" i ham på internettet, at tale med ham, føle for ham osv. uden at kunne få ham. Det lyder som ren galamatias, men det føles præcis som kærestesorg. Tanken om at han er sammen med en anden, at han ikke gengælder mine følelser osv. Jeg kommer unægteligt til at klynge mig til håbet om et mirakel, at vi finder sammen på trods af alle odds, selvom jeg ved det er umuligt. Det lille håb og min generelle ensomhed gør det praktisk talt umuligt for mig at opgive ham eller at starte noget med nogen anden. Jeg føler mig fastlåst. Jeg har prøvet med viljestyrke at sige fra overfor kontakt med ham, forklaret ham hvordan jeg havde det, men efter en månedstid var jeg så desperat efter kontakt, at jeg kom krybende tilbage. Hvad kan jeg gøre, for at komme ud af den onde cirkel, det æder mig op.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Hvordan slipper man fri af en forelskelse?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Først og fremmest tror jeg ikke, det handler om at "slippe fri af en forelskelse", men derimod om at lære dig selv ikke at gøre dig ensom, at slippe fri af dit i dag selvskabte fængsel.

:!: Når du er 25 år, så er du ikke længere en pige, så er du en kvinde, og når du er fyldt 25 år, vil jeg ikke engang kalde dig en ung kvinde længere :1:. Pige knytter sig til barn og til manglende voksent ansvar for sig selv. Læs FRA BARN TIL VOKSEN i kategorien OM PSYKEN her i PSYKE & SEX DEBAT.

Det lyder meget som om, at du kunne have stor gavn af noget individuel terapi og noget gruppeterapi, så du kan komme ud af dit mønster med at isolere dig, når verden går dig imod. :idea: Inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Og du kan f.eks. med en enkel lille øvelse ændre en del af dit tankemønster, erstat "føler" med "tænker" de steder, hvor det ikke handler om følelser men om tanker. Følelser kan man ikke gøre noget ved, dem har vi som pejlemærker, tanker kan vi ændre.
Eksempler:
1) "I dag føler jeg mig ikke længere ekskluderet...", nej du tænker det og oplever det og det er jo godt. :1:
2) "hvor jeg føler mig meget alene" prøv at ændre til: "hvor jeg tænker mig meget alene" eller "hvor jeg tænker at jeg er meget alene" - passer det rent faktisk, at du er mere alene, hvis ja hvordan kan du så skabe kontakt.
3) "jeg føler mig mere sikker i dette medie end ude i den virkelige verden specielt, når jeg har en dårlig/ ensom periode." ændres til "jeg tænker mig mere sikker i dette medie end ude i den virkelige verden specielt, når jeg har en dårlig/ ensom periode." Er det rigtigt, at du ikke har sikkerhed ude i den virkelig verden, hvad er det for en sikkerhed du vil have, sikkerhed mod/for hvad?
4) "Jeg føler mig fastlåst." ændres til "Jeg tænker mig fastlåst." Du kunne prøve at tænke på en anden måde, f.eks. at få hjælp til at tænke på en anden måde, præcist som du gør det ved at spørge her. :1:.

Når du tør møde verden som en voksen kvinde på 25 år fremfor at tænke dig som en moppet pige, så behøver du heller ikke at søge intimiteten og forelskelsen i anonymitet. Find dig en god psykoterapeut!

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "FORELSKELSE"