Seksuelt overgreb - Parvoldtægt

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om VOLDTÆGT OG SEKSUELLE OVERGREB
Besvar
Christina
Ny bruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. nov 2007 18:21

Seksuelt overgreb - Parvoldtægt

Indlæg af Christina »

Hej Per.

Jeg har lidt en kompliceret sag her, som jeg gerne vil høre din mening om. Der er en del at fortælle, men jeg skal prøve at gøre det kort.

For et års tid siden, da min kæreste og jeg havde været sammen i ca. ½ år, var jeg udsat for det, som jeg senere har fået defineret som parvoldtægt. Det skete en aften, da vi kom hjem fra en fest. Min kæreste havde lyst til sex og jeg havde ikke, da vi begge havde drukket meget. Min kæreste var temmelig fuld og tvang mig til sex indtil han på et tidspunkt fik overbalance og faldt ned fra sengen. Jeg blev så bange, så jeg lod ham ligge og gik ud på toilettet. Om morgenen kunne han ikke huske episoden, men fik det selvfølgelig meget dårligt med, hvad han havde gjort mod mig. Han er dog ikke typen, som viser følelser, så jeg får ikke mange reaktioner fra ham.

Jeg har den dag i dag ikke kontaktet nogen om overgrebet. Jeg er ked af det, der er sket, men jeg vil gerne blive i forholdet, da vi ellers har det rigtig godt sammen. Jeg har bare sjældent lyst til sex mere, men tit føler jeg, at han presser mig. Han respekterer, at jeg ikke har lyst men reagerer altid en smule fornærmet, hvilket sårer mig meget. Det har jeg også fortalt ham. Hvad kan jeg gøre for at komme videre?

Jeg skal måske nævne, at jeg som barn var udsat for et mindre overgreb, hvor en voksen mand kom ind i soveværelset og begyndte at føle og kysse på mine bryster. Det har selvfølgelig forfulgt mig siden da (jeg var ca. 10-11 år dengang), og jeg valgte for et par år siden at fortælle det til min mor. Jeg har dog ikke ment, at det var nødvendigt med behandling, da det skete for så længe siden, og idet der ikke skete mere. Jeg tænker dog nu på, om den oplevelse kan forstærke mit ubehag ved det overgreb, jeg var udsat for sidste år.

Jeg overvejer nu at gå til en psykolog, da jeg stadig kan blive utryg og bange og sjældent har lyst til sex med min kæreste. Er det det rigtige at gøre, eller overreagerer jeg mon?

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
C.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Seksuelt overgreb - Parvoldtægt

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Christina

Der er jo 3 problemer i dit spørgsmål, kærestens voldtægt, kærestens ærgelse og et barndoms overgreb.

Jeg synes, du skal gøre noget ved det overgreb fra barndommen, måske kan det være med til at gøre det svært for dig at lave klare grænser både for ham og for dig selv. Så det er ikke at overreagere at få gjort noget ved det.

I samme ombæring vil det være en god ide, at få gjort noget ved din kærestes overgreb, men jeg tror nok, at jeg vil foreslå denne rækkefølge, 1) gammelt overgreb, 2) kærestens overgreb.

Noget andet er, at din kæreste selvfølgelig da skal have lov til at blive sur/ærgerlig over, at han ikke kan få sex med dig, når han gerne vil, lige så selvfølgeligt som du skal have lov til at sige nej tak - og holde fast i det uanset hans surhed. Det er meget naturligt at blive skuffet over ikke at få noget, man gerne vil have.

Måske kunne du finde en god måde at afvise ham på, f.eks.: "Tak fordi du har lyst til mig, og jeg har ikke lyst til sex lige nu!"

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "VOLDTÆGT OG SEKSUELLE OVERGREB"