Kvindens seksuelle frigørelse i 1970'erne

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ANDRE PROJEKTOPGAVER
Besvar
Gæst

Kvindens seksuelle frigørelse i 1970'erne

Indlæg af Gæst »

Hej Per

Jeg sidder med mit studieretningsprojekt, som er en flerfaglig, skriftelig 3'g opgave.

Mine fag er biologi og dansk, og jeg sidder en smule fast.

Jeg skal undersøge kvindens seksuelle og kropslige frigørelse i 1970'erne, undersøgelsen skal omfatte en afdækning af de naturlige biologiske sexsignaler, som blev undertrykt af kvindens krav om seksuel og kropslig frigørelse.

Men kan du fortælle mig, hvad et sexsignal er? Efter hvad jeg indtil nu har læst, er sexsignaler de feromoner (dufte), mennesket udsender, men hvordan kan kvinden undertrykke disse?

I min undersøgelse har jeg valgt at undersøge kvindekønnet nærmere, jeg mener, at den største forudsætning for at være kvinde, må være produktionen af kønshormonerne, men jeg mangler at finde sammenhængen mellem kønshormoner og seksualitet, er der noget sammenhæng?

På Forhånd Tak
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Kvindens seksuelle frigørelse i 1970'erne

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Ja I er jo nogen stykker der sidder og skriver for tiden :1:.

Nu er der jo mange andre sexsignaler, som kvinder udsender end lige netop duftstoffer, der er jo en grund til at I maler jeres øjne op og i ældre tid kom Belladonna i øjnene, så pupilerne blev større, at I maler jeres læber op, ja nogen får endog lagt silikone ind. At brysterne har den form de har, skyldes måske ændringen fra at gå på 4 ben til 2 ben - baller foran :1:. At I vugger i hofterne når I går, håret osv. Faktisk er kvinder (og mænd :1:) omvandrende sexsymboler/objekter - that's the mission :2:.

Der er ikke andet end sammenhæng mellem kønshormoner og seksualitet :1:. Har du søgt på internettet??? Er det f.eks. sådan noget du vil have Seksualitet og hjernens funktioner? Eller Hjernesex, Hormoner, Følelser og Adfærd?
Og hvilken alder vil du skrive om - pubertet, voksenliv, menopausen? Prenatal hormones and sexual orientation, Menstruation osv. Der ligger mange oplysninger på nettet.

Held og lykke med opgaven.

Du skal være velkommen til at skrive igen.

--------

NB! Her er en gammel artikel fra Information som du måske kan bruge noget af:
"Uundværlige mande-dufte / Information 5/12-1986

Amerikanske forskere har i en række nye forsøg fundet ud af, at mandlige dufte, og i endnu højere grad samlejer, har en positiv indflydelse på kvinders velbefindende og deres menstruationscyklus.

Efter hvad nyhedsmagasinet TIME skriver, har videnskabsmænd på Pennsylvania Universitet og i det privatejede Monell‑forskningscenter i Philadelphia fundet ud af, at kvinder, som har samleje mindst en gang om ugen, med stor sandsynlighed har færre menstruationsproblemer, færre frugtbarhedsproblemer og en lettere overgangsalder end kvinder, som slet ikke eller sjældent dyrker sex.

Et svagere, men lignede resultat kom forsker frem til, når det gælder mandedufte. Forskerne indsamlede de koncentrerede duftstoffer, som findes i mænds armhuler, blandede dem med alkohol og duppede væsken på, de kvindelige forsøgspersoners overlæbe. »Det, vi siger, er, at mænd har en stor' betydning for kvinder«, siger biologen Winnifred Cutler, der har arbejdet sammen med kemikeren George Preti. Deres drøm er, at lave en produktion af mandlige duftessenser, som kan benyttes til fremstilling af cremer, spay og parfumer, og på den måde radikalt ændre kvinders velbefindende."

"Mænds dufte kan styre og styrke kvinders fysik

Kvinder kan regulere deres menstruationscyklus ved regelmæssig sex, hævder amerikanske forskere

Af HANNE DAM

Amerikanske videnskabsfolk har fundet ud af, at mænds dufte kan gribe direkte styrende ind overfor den kvindelige biologi.

Kvinder, der dyrker sex med mænd mindst en gang om ugen, skulle ifølge de nye videnskabelige resultater have større sandsynlighed for at sikre sig et sundt helbred end kvinder, der lever i cølibat eller kun omgåes mænd seksuelt ved tilfældige, festlige lejligheder.

Kvinder, der regelmæssigt enten indsnuser eller optager mandlig kropsduft gennem huden, f.eks. under samlejer, skulle ifølge en artikel i Washington Post om de nye forskningsresultater kunne blive fysisk påvirket i så høj grad, at hele deres menstruations‑cyklus kan ændres.

En af pointerne i den amerikanske undersøgelse er, at de mandlige dufte ved regelmæssig indtagelse kan regulere den uregelmæssige kvindelige cyklus, så den bevæger sig hen mod de "normale" 29,5 dage.

Undersøgelsen konstater også, at optagelsen af de mandlige kropsdufte giver kvinder færre problemer med at blive gravide og i det hele taget stimulerer sundheden.

‑ Det lyder slet ikke usandsynligt,« siger den danske sexolog Sten Hegeler.

De gamle karle var ikke så dumme

Han fortæller, at opfattelsen af duft som seksuel stimulans, har eksisteret i "folket", i mange år. Således er det en kendt sag, at karlene i "gamle" dage placerede deres lommetørklæder i armhulen for senere at kunne vifte pigerne om næsen med den friske, mandlige aroma. "I håb om at de ville følge efter, som små hunde efter en sukkerknald," som Sten Hegeler siger.

Man har i mange år vidst, at dyr udskiller dufte, der virker på andre dyr og f.eks. har øjeblikkelig seksuel virkning. Men resultaterne fra Monell Chemical Senses Center og University of Pennsylvania Medical School er de første, der fastslår eksistensen af lignende dufte hos mennesker.

Forskellen er imidlertid, at vi indsnuser dem uden at lægge mærke til det ‑ og at de menneskelige dufte ikke virker øjeblikkeligt seksuelt pirrende.

Effekten kan først konstateres efter ugers eller måneders konfrontation.

Mange brikker skulle hermed være faldet på plads for amerikanerne, der har forsket på området i 13 år.

Rent praktisk har man gjort det, at man har udført forsøg med to ensartede grupper af kvinder. Fælles for dem har været, at de har haft uregelmæssig menstruation ‑ en cyklus på mere end 33 dage eller kortere end 26 dage.

Duft med og uden mandlig aroma

Den ene gruppe blev bedt om at opsnuse en duft, som for‑' skerne har frembragt ved at tilføre en alkoholopløsning mandligt duftstof ‑ fra armhulen. Hvorimod den anden gruppe fik ren alkohol at snuse til.

Forsøgs‑kvinderne besøgte klinikken tre gange om ugen. Efter 12‑ 14 uger havde de kvinder, der indsnusede den mandlige aroma, fået deres cyklus bragt tæt hen på de "normale" 29,5 dage.

For gruppen, der blev snydt for den mandlige duft, var der ingen forandring at se.

Ifølge artiklen i Washington Post har videnskabsfolkene endnu ikke helt hold på duftenes kemi, men man arbejder på at reproducere dem for at kunne bruge kunstige midler til at regulere den kvindelige cyklus. En regelmæssig menstruation ‑ men ikke nødvendigvis en cyklus af en bestemt længde ‑ kan have betydning for den kvinde, der enten gerne vil være gravid, eller tværtimod gerne vil undgå graviditet.

Information har spurgt Sten Hegeler, om vi har danske erfaringer, der tyder på, at kvinder med et aktivt seksualliv er sundere end andre kvinder?

»Lad mig sige det sådan: Det har jeg altid troet,,, siger han.

To sider af samme sag

"Fordi ‑ når man har det godt på det område, så har man det også godt på andre områder. Og når man har det godt på andre områder, har man det også godt på det område. Tingene hænger jo sammen."

‑ Jamen tror du på, at det kan have en biologisk betydning for kvinder at optage mandens kropsduft?

"Hør lige en gang: Hvis jeg siger et eller andet vanvittig frækt til dig – "prut" eller sådan noget ‑ så rødmer du. Du har altså en udpræget psykisk tilstand, der viser sig ud i de helt små blodårer i dit ansigt. Sjæl og legeme hænger jo ubodeligt sammen. Psyke og soma, som det så smukt hedder, er to sider af samme sag.",

‑ Det lyder, som om du accepterer virkningen af kvindens opsnusning af mandens duft. Men hvad hudens optagelse?

"Jeg tror på begge dele", siger Sten Hegeler, der allerede i 1961 i "Kærlighedens ABZ", sammen med Inge Hegeler påpegede duftens betydning for seksuel anti‑ og sympati.

‑ Så fra nu af kan mændene altså for alvor bryste sig af deres betydning for kvinder?

"Det her er da bare den almindelige form for mandschauvinisme. Videnskabsfolk er jo som regel videnskabsmænd ‑ vi mænd synes selvfølgelig, det er pragtfuldt at slå fast, hvilken indflydelse, vi har på kvinderne.

Den dag videnskabs‑kvinderne kommer til, vil de helt sikkert kunne påvise, at det omvendte også er tilfældet," siger han.

Information december 1986"
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej igen

Tusind tak for svaret og de mange links.

Du har allerede givet en god forklaringen på sexsignaler, men jeg forstår stadig ikke helt sammenhænget med disse og kvindebevægelsen i 1970'erne..
Jeg troede netop kravet om seksuel frigørelse gjorde, at kvinder i større grad kunne udseende disse sexsignaler...

I min opgaveformulering står direkte, at jeg skal inddrage en afdækning af de biologiske sexsignaler kvinderne undertrykte i forbindelse med kravet om seksuel og kropslig frigørelse, men det var jo ikke sådan, at kvinderne skjulte deres bryster i forbindelse med deres oprør, jeg vil sige snarere tværtimod...?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Kvindens seksuelle frigørelse i 1970'erne

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

I 1970'erne opfattede en mindre del af Rødstrømpebevægelsen og Lesbisk bevægelse ethvert seksuelt signal som sexistisk, derfor kom der lilla bleer om hovedet for at skjule håret, derfor smed de bh'en, derfor lærte de at reparere cykler og skrue elektriske pærer i :1:.

En kort periode havde man en mode, man kaldte uni-sex, der gik ud på at udslette sex- og kønssignaler i tøjet.

De bare bryster var ikke udtryk for et sex-signal, men et udtryk for naturlighed :1:. BH'er var dengang (som bl.a. nu) opfattet som sex-signaler. Sort undertøj var bandlyst - og hvidt bomuldsundertøj fra Brugsen var det korrekte undertøj :2:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "ANDRE PROJEKTOPGAVER M.M."