Jalousiens biologiske baggrund

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om JALOUSI OG SKINSYGE
Besvar
Betty

Jalousiens biologiske baggrund

Indlæg af Betty »

Hej Per;

Jeg har ikke noget problem i forbindelse med jalousi. Jeg vil bare gerne få afklaret jalousiens biologiske baggrund. Psykologisk kan jalousi have noget at gøre med angsten for at miste sine signifikante andre. Dette oplevede vi som spædbørn, og vi oplever dette som voksne i vores kærligheds relationer. Det har også noget at gøre med usikkerhed, o.s.v. Jeg er dog lidt usikker om jalousi, set ud fra en biologisk udgangsvinkel, kan have noget at gøre med at være territorial. Kan du gøre mig lidt klogere på dette område?

På forhånd tak.

Betty (25)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Jalousiens biologiske baggrund

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Betty

Jeg tror snarere, at jalousi har med vores iboende trang til at sikre vores egne geners udbredelse, så her er mine egne helt uvidenskabelige betragtninger:

En artikel i New Scientist fortæller, at Asymmetrical people make jealous lovers.

Der er lavet en del forsøg på at finde ud af hvad skønhed er og det nærmeste man er kommet til er symmetri - vi opfatter et symmetrisk ansigt som smukkere end et asymmetrisk.

Hvis du kigger på de tre tegninger herunder vil du jo sikkert kunne forstå det - hvilket synes du er smukkest? 1 - 2 eller 3? Og i hvilken rækkefølge?

Billede

Billede

Billede

De fleste vil sige 1: Især på grund af de runde øjne - idet runde former appellerer til vores beskytterinstinkt - se blot små børns eller dyreungers runde former.

Dernæst nr. 3 på grund af symmetrien.

Og som det grimmeste nr. 2 fordi det er usymmetrisk.

Det er til dels hvad skønhed drejer sig om. Andre undersøgelser har vist at mennesker med symmetriske træk har lidt stærkere gener end mennesker med usymmetriske træk og det ved vi åbenbart urinstinktivt.

Så måske er jalousiens biologiske udgangspunkt sikring af vores gener.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Jalousi & skinsyge og om Skønhedsidealer.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "JALOUSI OG SKINSYGE"