Skinsyge tur/retur

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om JALOUSI OG SKINSYGE
Besvar
Anonym

Skinsyge tur/retur

Indlæg af Anonym »

Hej Per.

Jeg er en dreng på 18 år. Jeg har altid, efter egen mening, været god til at tackle egne situationer objektivt, og har haft en god evne til at skelne mellem rigtigt og forkert. Derfor vil jeg gerne vide, er det muligt, selv at kunne tackle skinsygen?

Først vil jeg lige sige, at da jeg var 3 år, begik min far selvmord, og i sorg 3 år senere, forsøgte min mor at begå selvmord, men fortrød. Dog har hun været den bedste mor, man kunne forestille sig, lige efter hendes selvmordsforsøg.

I starten af mit forhold for snart 3 år siden, med min kæreste på snart 18 år, var jeg skinsyg. Jeg kunne ikke forholde mig til hendes behov for at skrive/snakke med andre drenge/mænd, men kunne godt klare det, så længe det ikke blev 'sensuel' skrivning og samvær sammen. Jeg ville også helst vide, hvonår hun havde skrevet/snakket sammen med andre og om hvad. Efter dine beskrivelser af skinsyge, synes jeg, at mit fortids-jeg lyder som et svært tilfælde. Men, hver gang jeg konfronterede hende med spørgsmålene, følte jeg mig skyldig, og at jeg gjorde noget galt (hvilket jeg tydeligvis gjorde!). Så, jeg snakkede det igennem med hende, og vi kom til den konklusion, at hun skulle have en mere kontrolleret situation med drenge/mænd således, at jeg kunne overskue det og lære at stole på hende. Efter noget tid, kunne jeg sagtens se, at hun ikke havde de interesser for drenge/mænd, som jeg havde gået og troet.

Jeg gik så i lang tid, og jonglerede med mine følelser, og prøvede ikke at tabe dem på gulvet, men få mere styr over dem i stedet. Det er kommet så vidt, at jeg i dag, godt kan klare at se hende snakke og skrive med andre, også uden at vide hvad indholdet er.

Jeg føler mig ikke helt ude af skinsygen, da det stadigvæk kan nage i hovedet, men det er dog langt fra den besættelse, det en gang har været. Så derfor mit spørgsmål, er det muligt for mig at blive 'helt rask' på egen hånd? Eller, skal jeg have kontakt til en psykolog omkring omsorgssvigt i min barndom?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Skinsyge tur/retur

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Jeg har fornemmelsen af, at du i nogen grad har sat dig ind i skinsygens natur, at du har en forståelse af, at der er din barndoms sår, der plager dig, og der må jeg jo nok sige, at du har fået dig nogen gevaldige skrammer på sjælen. Din skinsyge går jo nok ud på, at du vil sikre dig, at din kæreste ikke "osse" forsvinder fra dig - lige som din far gjorde og som din mor forsøgte på.

På det indre plan har du sikkert fornemmelsen af, at det i grunden ikke handler om din kæreste, men nok snarere en viden om, at der er forhold her i tilværelsen, som vi/du ikke kan kontrollere. Måske går du med en vrede over de omsorgssvigt, du har været ude for, måske som en diffus vrede, der kan vende sig til skyldfølelser.

Du lyder til at være afklaret på mange områder, det bedste var selvfølgelig, at du kunne få noget professionel hjælp til at få repareret de gamle skader, men det er jo sikkert osse et økonomisk spørgsmål. Du kan jo prøve at træne på at skelne frygten (tankerne) for et tænkt tabt (af din kæreste) og så de følelser af vrede og sorg, der handler om dine forældres omsorgssvigt. Måske kan du lære at sige: "Mine skinsyge er min barndoms sår, de har ikke noget med (kærestens navn) at gøre. Hun er blot i stand til at aktivere dem, fordi hun er betydningsfuld for mig."

Hvis du vælger at få snakket med en professionel psykoterapeut, så kig her, inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Det kræver en vis viden og et større overskud forstå dynamikken i din skinsyge - og bliver man udsat for den, kan det blive svært både at kunne rumme og forstå den på én gang, så hav lidt forståelse for din kærestes vanskeligheder med din skinsyge :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Mange tak for det hurtige svar, og for "Mine skinsyge er min barndoms sår, de har ikke noget med (kærestens navn) at gøre. Hun er blot i stand til at aktivere dem, fordi hun er betydningsfuld for mig.", det giver en lidt mere udvidet forståelse af situationen for mig. Jeg er lige begyndt at snakke med en voksen ven for tiden, for at få en 2nd opinion til de ting jeg ikke føler jeg selv er i stand til at håndtere rigtigt.
Besvar

Tilbage til "JALOUSI OG SKINSYGE"