"Venskaber"

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om JALOUSI OG SKINSYGE
Besvar
Gæst

"Venskaber"

Indlæg af Gæst »

Jeg vil hører hvordan jeg slipper af med den tåbelige skinsyge jeg lide af? Jeg kender til nogle meget spændende mennesker. Vi er ikke venner, men de har dog accepteret mig på Facebook. Når andre har fødselsdag eller skrive god jul eller godt nytår. Så skriver vennerne jo tak ilm. eller trykker synes godt om osv. Men når disse, ikke rigtige venner, ikke gør det ved mig, bliver jeg ked af det og føler mig dum og uden værdi. Selvfølgelig ved jeg godt med min fornuft at det er ok og naturligt. Og jeg ved også godt at selvfølgelig er min værdi for dem ikke væsentlig. Men det forhindre ikke den følelse af mindre værd, i at dukke op. Jeg har faktisk ikke noget ønske om at ændre disse relationer, fordi i den virkelige verden, vil jeg aldrig blive en rigtig ven. Alt er som det skal være! Så hvorfor har jeg denne skøre følelse. Har du et godt råd ?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: "Venskaber"

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

I virkeligheden er det ikke nogen "følelse", som du har. Det er tanker, som du gør dig. Fantasier om noget anderledes i dit liv, og når disse tanker/fantasier ikke opfyldes, så bliver du ked af det (følelse) - og evt. vred på dig selv (følelse), fordi du ikke lever op til dine egne forestillinger. Kunne det hænge sådan sammen?
Hvis, så tænk på det som tanker/fantasier, som man kan ændre - det kan man ikke med følelser, de er der bare.

Måske skulle du tænke over, hvad dine længsler handler om, hvad er det, som du ikke har nu, og som du længes efter.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Re: "Venskaber"

Indlæg af Gæst »

Tak for svar. Ja du har nok ret. Det jeg længes efter er nok mest accept. Og disse fremmede er i mine tanker så meget klogere end mig, at hvis de kan lide noget som helst der kommer fra mig. Så er jeg måske ok....Og hvis jeg er ok for dem, giver det mod til at stå frem overfor mine venner og familie, som ind imellem nok er lidt flove over mig. De forventer ikke at andre kan acceptere det, de ikke selv forstår. Jeg tror helt ærlig de vil beskytte mig, men det gør mig usikker at de synes det er nødvendigt. Så jeg klamre mig nok til fantasien om at nogen forstår og kan lide, hele mig. Men hvis jeg skal ændre den fantasi, bliver jeg da godt nok ensom. Fordi i den virkelige verden er der lang vej endnu....Men tak Per, nu er tankerne da tydelige, og jeg ved hvad der sker i den fjollede hjerne :)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: "Venskaber"

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Du kunne jo overveje, hvilken beskyttelse, der ligger i det, at du gør de andre klogere end dig selv.
Forandringens paradoks lyder: "At være den du er, medfører forandringen."

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Re: "Venskaber"

Indlæg af Gæst »

BANG.... Dit svar slog hårdt. Det var ikke det jeg ville have. Men det har rumsteret i min hjerne lige siden.. Og efter en god nats søvn tror jeg at jeg forstår. Du er altså klog... Den beskyttelse jeg ligger i, at andre er klogere er : At jeg er en hård dommer, så det forventer jeg andre også er imod mig. Men hvis det er fordi jeg er dum, kan jeg jo ikke gøre for at de dømmer mig. Er vi ligeværdige, bliver jeg nødt til at forholde mig til deres domme. Hvis de kommer, ellers må jeg forholde mig til mine egne domme. Og som sagt, de er hårde.... Jeg har næsten forstået, jeg ved bare ikke helt hvordan jeg stopper mig selv. Fordi i mit hoved burde jeg slet ikke få lov til at leve. Men de kloge har indtil nu (ved hjælp af min ubevidste fantasi) kunnet overbevise mig om at jeg er det værd. Jeg har forskellige værdier for forskellige folk. Men den værdi jeg skaber for mig selv, tør jeg ikke stå ved, hvis ingen andre automatisk kan se den. Og det kniber det for hos dem der ser en anden værdi..... Tak for dine svar, håber det sammen med min nye indsigt, vil ændre min adfærd med tiden.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: "Venskaber"

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Måske kunne du skrive alle de andres domme ned i en "Dombog", så vil du heller ikke løbe tør for nedvurderinger af dig selv, hvis du en dag skulle stå og mangle en. God at have ved hånden i en snæver vending. :1:

Og husk, at Groucho Marx sagde: "Jeg vil ikke være medlem af en klub, der vil have mig som medlem!"

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "JALOUSI OG SKINSYGE"