Smertefobi

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om FOBIER
Besvar
MartinMartin

Smertefobi

Indlæg af MartinMartin »

Kære Per Holm Knudsen

Der findes jo så mange fobier. Kan man ikke også tale om, at nogle mennesker har en slags fobi for at opleve smerte i livet. Ingen af os synes vel, at det er særligt rart at have den slags smerte, hvis der sker et eller andet ubehageligt. Men jeg har erfaret, at nogle mennesker nærmest flygter fra alt ubehag og smerte og vil slet ikke kendes ved den. Jeg har en forestilling om, at selv om man ikke lige frem behøver at dyrke og sovse rundt i sin smerte, så kan det være en god ting i det mindste at lytte lidt til den. Eller? Har du erfaring med klienter, der reagerer med "smertefobi", og hvad ville du stille op med klienter, der netop flygter fra al smerte som for eksempel kærestesorg, frygt for døden og dødsfald m.m?

På forhånd tak

Martin
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Smertefobi

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej MartinMartin

Ja, der findes en fobi over for overdreven frygt for smerte, den hedder på latin algofobi.

Jeg har aldrig haft klienter med den slags fobi.

Hvis en klient, der flygter fra al smerte som for eksempel kærestesorg, frygt for døden og dødsfald m.m. ønskede min hjælp, ville jeg i første omgang se om vi kunne finde ud af, hvornår angsten opstod, og hvis det var til at finde ud af, så prøve at ændre den gamle situation, så den ikke længere ødelægger nutiden.

:idea: Wikipedia har en oversigt over fobier.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
MartinMartin

Smertefobi igen igen

Indlæg af MartinMartin »

Kære Per Holm

Tak for dit svar forleden. Gad vide, om jeg kan få dig til at uddybe, hvad du mener med "at ændre den gamle situation, så den ikke længere ødelægger nutiden"; og hvordan forsøger du konkret at gøre det?

På forhånd tak

Martin
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Smertefobi igen igen

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej MartinMartin

Nogen gange så handler fobier om konkrete oplevelser, vi har haft f.eks. som børn - f.eks. angst for hunde, fordi en hund var meget voldsom, da man var lille. Så kan man gå tilbage i historien og ændre ved begivenheden, så hjernen ikke længere reagere som den gang. (Hunden var ikke farlige, den var legesyg og derfor voldsom.) Det kan f.eks. gøres ved hypnose eller ved mere alvorlige begivenheder ved CHOKTRAUMETERAPI.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "FOBIER"