Hej Per!
Jeg er 35 og min kæreste er 32. Vi har været sammen i ca. 6 måneder, vi har dog kendt hinanden noget længere og jeg vil beskrive vores forhold som ualmindelig harmonisk. Vi har begge erfaring fra flere længerevarende parforhold, ligesom vi begge, både sammen og i tidligere forhold, har gode erfaringer med sex. Jeg er stadig dybt forelsket i hende, hun er min bedste ven og jeg har aldrig før følt mig så fortroligt med at andet menneske.
Kvaliteten af vores sexliv er ligeledes uovertruffen. Selv taget i betragtning, at man jo er meget subjektiv, når man er forelsket, kan jeg med erfaring fra seksuel samkvem med 2-300 kvinder, konkludere, at vi passer perfekt sammen seksuelt. Jeg har ganske simpelt ikke oplevet så intens og
fantastisk sex før. Det skal her nævnes, at jeg deler denne opfattelse med min kæreste. Mht. til kvantiteten er alt jo relativt, men jeg vil tro, at jeg har et "stort" sexbehov. Jeg har lyst til min kæreste 5-7 gange ugentlig. Som de øvige der spørger er der her et problem, idet min kæreste har lyst ca. 5-7 gange om måneden.
Vi har talt meget åbent om problemet og den forenklet version er, at hun føler, at jeg ikke giver hende plads til at komme til mig, og at hendes lyst falder, fordi jeg konstant påpeger/viser, at jeg har lyst. Jeg føler, at hvis ikke jeg tager initiativ, så har vi bare ikke sex. Vi arbejder begge lige seriøst med "problemet", men det bliver ikke rigtigt bedre, for det grundlæggende er jo bare, at jeg har mere lyst end hende. Vi er begge kede af det og vil gerne ændre på det, da vi på alle andre fronter har noget nær det perfekte forhold. Det er ikke et problem, der er opstået hen af vejen, det har været konstant, blot er vi blevet lidt mere opmærksomme på det efter at have talt om det.
Efter at have læst hvad de øvrige har skrevet, er jeg kommet frem til den konklusion, at der bare er grundlæggende forskel fra individ til individ mht., hvor meget eller lidt lyst man har. Vi har som nævnt talt meget åbent om det, og hun mener ikke, at jeg gør noget forkert, tværtimod føler hun sig mere respekteret og begæret end nogensinde før. Ligeledes er mit eneste "kritikpunkt", at hun er for dejlig.
Grunden til, at jeg alligevel skriver, er, at jeg har fået følgende tanke:
Jeg er så småt ved at blive overbevist om, at problemet primært er af praktisk karakter og altså ikke skyldes manglende tillid, kærlighed, respekt eller andre ting, men ganske simpelt, at vi ikke har lige meget lyst. Kan man i stedet for at drøfte, hvad vi, min kæreste og jeg kan gøre for, at hun får mere lyst, så fokusere på, hvad vi kan gøre for, at jeg får mindre lyst. Eller måske bare et godt råd til at håndtere min voksende frustrationen ved afslag bedre?
Med venlig hilsen
Forskellig lystmængde
- PER HOLM KNUDSEN
- Site Admin
Svar: Forskellig lystmængde
Hej KT
Jeg kan forstå at du har læst mine indlæg om Forskellige behov, og derfor er der jo ikke så meget nyt, jeg kan tilføje til dine/jeres overvejelser.
Ja vi mennesker er udstyret med meget forskellig lyst fra individ til individ - og personligt fra tid til anden.
Den nemmeste måde du kan klare at nedsætte din sexlyst på er vel formentligt, at du må elsker lidt mere med dig selv for egen hånd og lære at være en smule mere afventende - osse selv om du har en meget fristende kæreste lige ved hånden. Og måske kunne du overveje om noget af dit sexbehov måske kunne omsættes i andre kropslige aktiviteter og kropslig nærhed med din kæreste end hvad, der fører til samlege.
Og din kæreste kunne måske lære at give gode afslag - f.eks. "Tak, skat - det er dejligt, at du har lyst til at elske med mig, og lige nu har jeg ikke lyst til at elske." Altså at opfatte din lyst til at elske med hende som en gave, hun blot ikke har lyst til at modtage lige nu. Og altså ikke som en forpligtelse, et krav, som hun må vægre sig mod. Og du kunne jo tænke på din lyst til hende som en gave, du har lyst til at give hende, og som hun altså ikke er i stand til at modtage lige nu.
Jeg håber dette kan besvare dine spørgsmål.
Du skal være velkommen til at skrive igen.
Jeg kan forstå at du har læst mine indlæg om Forskellige behov, og derfor er der jo ikke så meget nyt, jeg kan tilføje til dine/jeres overvejelser.
Ja vi mennesker er udstyret med meget forskellig lyst fra individ til individ - og personligt fra tid til anden.
Den nemmeste måde du kan klare at nedsætte din sexlyst på er vel formentligt, at du må elsker lidt mere med dig selv for egen hånd og lære at være en smule mere afventende - osse selv om du har en meget fristende kæreste lige ved hånden. Og måske kunne du overveje om noget af dit sexbehov måske kunne omsættes i andre kropslige aktiviteter og kropslig nærhed med din kæreste end hvad, der fører til samlege.
Og din kæreste kunne måske lære at give gode afslag - f.eks. "Tak, skat - det er dejligt, at du har lyst til at elske med mig, og lige nu har jeg ikke lyst til at elske." Altså at opfatte din lyst til at elske med hende som en gave, hun blot ikke har lyst til at modtage lige nu. Og altså ikke som en forpligtelse, et krav, som hun må vægre sig mod. Og du kunne jo tænke på din lyst til hende som en gave, du har lyst til at give hende, og som hun altså ikke er i stand til at modtage lige nu.
Jeg håber dette kan besvare dine spørgsmål.
Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2