Jeg er en 38 årig mand, gift på 4. år, vi har boet sammen i 13 år.
Min kone er under uddannelse (voksenuddannelse) og var i oktober/november på skole i 10 uger udenbys, men hjemme i weekenderne. Hun fik nye venner hvor en af dem er en mand. Ham har hun daglig kontakt med, flere gange dagligt. Jeg opdagede det ved en ændret adfærd. Hver gang hun skulle nogen steder tog hun mobiltelefonen med. Den plejede altid at ligge fremme og være tændt, men lige så snart hun kom ind ad døren blev den nu slukket.
Jeg blev mistænkelig og ville logge på hendes mobilkonto på nettet (vi har altid kendt hinandens koder), men koden var blevet udskiftet.
Har taget en snak med hende om hvad der sker, og hun siger at hun har fået en ny ven og at det er en mand....ja, sådan er det bare. Hun siger at der intet er sket mellem dem, at det er et rent venskab. Vil lige nævne, at da hun en af de første weekender var hjemme fra skolen, fortalte hun, at havde hun ikke kommet sammen med mig, så ville hun helt sikkert været faldet for sin nye ven. Hun sender omkring 10 sms'er til ham hver dag, taler i telefon med ham en halv time hver anden dag, stadig skjult.Hun fortæller, at de snakker om arbejde, familie osv. Jeg har kigget i hendes mobil og set beskeder om at hun glæder sig til de ses igen samt hvad vi skal lave og har lavet. Jeg ønsker ikke mit privatliv fortalt til mennesker jeg ikke kender/ønsker at kende. Har konfronteret hende med at jeg ikke bryder mig om deres venskab, men hun ønsker ikke at ændre på dette. Han er gift og om hans kone ved noget om deres venskab ved jeg ikke. Er jeg besat eller naiv?? Skal jeg acceptere deres venskab eller stille ultimato om at det slutter. Hun hader hvis jeg bruger tid på kontoret foran pc'en om aftenen, men synes det er i orden at hun i løbet af en dagen ikke giver mig opmærksomhed i form af opkald eller sms. Sidste weekend havde hun inviteret sine 3 nye venner med partner til middag, uden at spørge mig. Hans kone kunne desværre ikke kommer med, og som den eneste skulle han overnatte. Jeg hilste på ham og de andre, men holdte mig væk hele aftenen. Næste dag ventede jeg med at stå op til han havde forladt huset. Hun siger hun vil blive ked af det hvis jeg forbyder deres venskab (er jeg besidderisk hvis jeg gør det?), jeg bliver til gengæld ædt op inden i af min jalousi. Skal jeg søge hjælp for min jalousi eller skal jeg holde på at jeg er i min ret til at sige stop? Skal jeg foreslå at vi alle fire mødes, altså også hans kone, for at høre om hun er klar over al den kontakt der er?
Hjælp mig, hvordan skal denne her situation tackles???
Naiv eller besat??
- PER HOLM KNUDSEN
- Site Admin
Svar: Naiv eller besat??
Hej Webbe
Jeg synes, at du bliver nødt til at skille skæg for sig og snot for sig.
Der er så vidt jeg kan se mindst 4 problemer, som du blander sammen i en rodebunke.
1) Har I en aftale om, at I ikke må have sex med andre? Hvis ja, så må du sige til din kone, at der går din grænse, og at du ikke vil have, at hun har sex med ham (hvad jeg forstår at hun heller ikke har). Og ellers må du/I få lavet en klar aftale.
2) Har I en aftale om, at I ikke må have venner af det modsatte køn? Hvis I har det, så bryder hun jeres aftale. Og forhåbentligt har I ikke en sådan aftale, der vil gøre livet i et forhold til et helvede. Vær i stedet glad for, at hun har venner, og at hun glæder sig over at komme videre med sin tilværelse/uddannelse.
3) Du føler ikke, at du får tilstrækkelig opmærksomhed fra din kone, snak med hende om det, og hold hendes venskab med skolevennen uden for det problem. Hvor meget opmærksomhed, du har brug for, har jo i grunden intet med hendes nye venskab at gøre.
4) Sig til din kone, at du gerne vil inddrages lige så meget som altid, når hun invitererer venner på besøg hos jer, og hvis hun forventer, at du skal deltage.
Jeg synes, at du skal snakke med din kone om din frygt for at miste hende. At forbyde hende venskabet vil være en dumhed. At gøre hende klart, at du ikke vil have, at hun har sex/erotik med vennen er ok.
Skal nogen i forholdet have hjælp, så er det jer begge to f.eks. med noget PARTERAPI.
Inden du/I vælger en psykoterapeut/sexolog så kig lige på denne side om Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog.
OBS! Det er strafbart at kontrollere din kones mobil, specielt hvis hun har ændret sin kode. Straffeloven § 263, der kan give op til 6 mdr.s fængsel.
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
Husk det alle jer, der snager i kærestens mobil, breve, dagbøger m.v.
Jeg synes, at du bliver nødt til at skille skæg for sig og snot for sig.
Der er så vidt jeg kan se mindst 4 problemer, som du blander sammen i en rodebunke.
1) Har I en aftale om, at I ikke må have sex med andre? Hvis ja, så må du sige til din kone, at der går din grænse, og at du ikke vil have, at hun har sex med ham (hvad jeg forstår at hun heller ikke har). Og ellers må du/I få lavet en klar aftale.
2) Har I en aftale om, at I ikke må have venner af det modsatte køn? Hvis I har det, så bryder hun jeres aftale. Og forhåbentligt har I ikke en sådan aftale, der vil gøre livet i et forhold til et helvede. Vær i stedet glad for, at hun har venner, og at hun glæder sig over at komme videre med sin tilværelse/uddannelse.
3) Du føler ikke, at du får tilstrækkelig opmærksomhed fra din kone, snak med hende om det, og hold hendes venskab med skolevennen uden for det problem. Hvor meget opmærksomhed, du har brug for, har jo i grunden intet med hendes nye venskab at gøre.
4) Sig til din kone, at du gerne vil inddrages lige så meget som altid, når hun invitererer venner på besøg hos jer, og hvis hun forventer, at du skal deltage.
Jeg synes, at du skal snakke med din kone om din frygt for at miste hende. At forbyde hende venskabet vil være en dumhed. At gøre hende klart, at du ikke vil have, at hun har sex/erotik med vennen er ok.
Skal nogen i forholdet have hjælp, så er det jer begge to f.eks. med noget PARTERAPI.

![Advarsel [warning]](./images/smilies/icon_warning.gif)
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
![Advarsel [warning]](./images/smilies/icon_warning.gif)
Med venlig hilsen
PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2