Jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt her? Sagen er, at jeg har levet sammen med mit kæreste/kone i (alt) for mange år på en meget forkert måde. Jeg er nu 40 år, bor sammen og vi har flere børn sammen, som gør sagen endnu mere kompliceret – synes jeg.
Forholdet har været domineret af konstante seksuelle afvisninger fra hendes side, som har taget meget på mit selvværd, som nok ikke var særligt stort i forvejen. Jeg forstod ikke afvisningerne og har følt, at jeg var forkert og urimelig, men er blevet klogere efter at have læst mange af dine gode svar og indlæg. Min kæreste/kone har desuden været meget dominerende i relationen til mig, og jeg har ikke fået sagt rigtigt fra i tide, men langsomt tabt mere og mere af mig selv.
Sidste år besluttede jeg mig for, at det liv skulle være slut. Jeg ville gøre rent bord og fortælle de ting, som gik mig på, tale lige ud af posen og ikke tillade at blive domineret en eneste gang mere. Vi har fået snakket en masse ting igennem – hende og jeg – og jeg har gået i terapi noget tid nu.
Dette har ændret forholdet fuldstændigt, da hun nu pludselig synes, at være blevet interesseret i mig – også seksuelt – men da er det nu sådan, at jeg bare ikke kan klare hendes nærvær. Da jeg fortæller alt åbent og ærligt nu, så har jeg også fortalt hende, hvorfor det sker, at det har grobund i den tidligere relation og smerten over afvisningerne. Og nu kommer vi til det egentlige…
Jeg har lige nu 3 følelser, som er meget svære at komme af med. Det er vrede, sorg og bitterhed over al den uretfærdighed, som er sket. Altså ikke vrede over nuet, men fortiden, som virkelig tynger mig. Skønt jeg arbejder meget med mig selv (terapi, bøger, dagbog, dybe samtaler med konen), så synes især bitterheden nærmest umulig at blive kvit. Hvorfor det? Det er især bitterheden over, at jeg blev så længe i forholdet. Så spørgsmålet er dels hvorfor og dels om jeg nogensinde kan blive følelsen kvit og hvordan?
Jeg tror nemlig ikke, at jeg nogensinde kan genfinde kærligheden igen (hverken med konen eller andre), før jeg bliver disse følelser kvit. Er det rigtigt?
Vil vi (konen og jeg) nogensinde kunne genfinde kærligheden i vores forhold? Hun elsker mig, men jeg ved ikke, hvad jeg gør. Mine følelser svinger meget frem og tilbage. Jeg ville jo gerne give os en chance, da hun nu nærmest er vendt rundt på en tallerken. Men er det muligt eller er det blot dødsdømt på forhånd, da jeg nu har mistet mine følelser?
1000 tak på forhånd og tak for en super side, som virkelig hjælper i en svær tid.
Carsten