Samleje og tristhed

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG PSYKEN
Besvar
Mosi

Samleje og tristhed

Indlæg af Mosi »

Jeg har et problem, som ingen tilsyneladende kan hjælpe med.
Min alm læge ved intet, og et enkelt besøg hos en psykiater gav heller intet.

Problemet er:

Efter sex (=sædafgang) har jeg i rigtig mange år lidt af i starten mindre depressioner, som jeg registrerede, men troede blot det skulle være sådan. Min tidligere kone sagde, at jeg ofte var "vrissen", efter vi havde været sammen.

Men i efteråret 2000 blev jeg efter en fyring ramt af en større depression, der medførte at jeg fik Effexor. Og her oplevede jeg, også før jeg fik effexor, helt klart at sex kunne medføre endog dybe depressive dyk med total passivitet, uro osv til følge.

Jeg er nu i et nyt forhold, og problemet er allerede belastende.

Er det psykisk eller fysisk?
Peger det på at der er noget endet galt?

Hvem ved noget om det?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin

Svar: Samleje og tristhed

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mosi

Hverken din læge eller psykiateren "lider" af almen dannelse :), for så havde de nok kendt den gamle romerske digter Ovid (Publius Ovidius Naso) (43 f.Kr..-17. e.Kr..), der bl.a. er berømt for sin bog Elskovskunsten og er kendt for sin sentens: Post coitum animal triste / Efter samleje er mennesket trist.

Det er med andre ord en gammelkendt erfaring, at nogen mennesker kan blive nedtrykte efter samlege eller anden sex. Om det udelukkende er fysisk eller psykisk er næppe til at sige, men formentligt begge dele og med overvægt til det psykiske. Det er osse almindelig kendt, at nogen kan begynde at græde efter sex eller for den sags skyld grine. Når man (m/k) får orgasme, så giver man jo slip på kontrollen og overgiver sig til det irrationelle. Det åbner til alle mulige følelser, stemninger, fantasier m.m., og alt efter personlighed og personlig historie kan alt muligt stof komme op i bevidstheden, som så måske fortrænger det ved f.eks. depression eller udlever det ved glæde.

Psykofarmaka kan hjælpe på humøret, og samtidig er det gavnligt at få bearbejdet sine depressive sider, som ofte har rod i opvækst og personlige forhold til andre mennesker i opvæksten. Man kan desuden være udstyret med et sårbart sind, der fremmer tendensen til at deprimere følelser og oplevelser, og al erfaring viser, at det er vigtigt med en psykoterapeutisk bearbejdning af depressionen for at få en blivende forbedring.

:idea: Hvis du evt. vælger en psykoterapeut så kig lige på denne side om Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog.

Du kan desuden se, om nogen af de artikler du finder på denne side under Depression, kan sige dig noget.

I håb om at du kan bruge dette til at komme videre i livet.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG PSYKEN"