Gravid pga. glemt P-pille?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GRAVIDITET
Besvar
Selander

Gravid pga. glemt P-pille?

Indlæg af Selander »

Hej Per..

Jeg er en pige på 15 år der har en fantastisk dejlig kæreste. Jeg begyndte på en ny blisterpakke p-piller fredag d. 23 efter at have holdt pause. Jeg gik så i seng med min kæreste mandag d. 26. Om aftenen tog jeg så min pille som normalt. Men Onsdag d. 28 glemte jeg så min p-pille om aftenen. Jeg kom først i tanke om den tordag d. 1, altså dagen efter. Jeg kom i tanke om den glemte pille ca kl. halv 2. Jeg har regnet mig frem til at der er gået ca 16 timer. Kan jeg være gravid?

Nogle steder skriver i at der max. må gå 12 timer mellem pillerne og andre steder skriver i max. 36 timer. Hvad er det rigtige svar?

Der er en anden faktor der spiller ind. Efter jeg var i seng med min kæreste om mandagen opdagede jeg at jeg blødte lidt.. Jeg var lige blevet færdig med min mens men jeg tror at det var fremprovokeret af at vi var i seng sammen? Kan det have "skyllet" sæden ud? Eller ændre det intet i forhold til risikoen for at være blevet gravid..

- Den nervøse!
P.s. jeg bruger mærket Novynette..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin

Svar: Gravid pga. glemt P-pille?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Selander

Nu er jeg ikke læge og ikke specielalist i de enkelte p-pillers virkninger. Her kan du læse nærmere om Novynette (Netdoktor.dk)

Iflg. Netdoktors side Fakta om p-piller står der bl.a. følgende om:
"Hvad, hvis man glemmer sin p-pille?
Hvis man plejer at tage sin pille hver aften og så glemmer den en aften så skal man tage den 'glemte', så snart man kommer i tanke om det, i løbet af dagen efter. Pillen for den dag tages som vanligt, så du altså spiser to i alt dagen efter, at du glemte det. Glemmes den 2 aftener i træk, må man bruge kondom til næste menstruation.
Hvis man får en menstruationslignende blødning, skal man stoppe med pillerne, holde en syv-dages pause, og starte forfra på en ny pakke.
Ved førstegangs-start eller ved start efter en længere pause med p-piller, skal man starte på 1. menstruationsdag med pille nr.1. De er da sikre med det samme.
Og husk: Den bedste sikkerhed får man ved at huske at tage sin pille så regelmæssigt, som muligt."

Læs mere her:
:idea: Fakta om p-piller (Netdoktor.dk)
:idea: PSYKE & SEX om P-piller

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "GRAVIDITET"