Da jeg skrev overskriften kunne jeg ikke lade være at smile lidt af mig selv, for jeg føler mig som et forkælet barn når jeg formulerer mig sådan!
I virkeligheden er jeg en voksen kvinde på 27, med et lille barn på 2 år!
Jeg ved ikke helt hvad det er jeg vil med det her - nok egentlig bare have muligheden for at fortælle min historie og få andres ( en professionels) mening om min historie!
Og min historie er lang - så det kommer nok til at fylde lidt!
For 6 mdr. siden sagde jeg til min mand, at jeg ville skilles. Vi havde været sammen i næsten 10 år - gift i 5, men havde det sidste lange stykke tid haft en del problemer!
For det første gik vores sexliv meget tidligt i stå - da vi blev gift var det allerede kun en gang hver 2. - 3. måned. Jeg vidste godt, at det ikke var godt, men troede dengang, at det var fordi han var stresset over sin uddannelse, som han sagde, og at det nok skulle blive bedre med tiden - det blev det ikke!
Vi har selvfølgelig haft en masse godt sammen, men jeg har igennem de 10 år jeg kendte ham på nogen punkter fungeret lige så meget som hans psykolog, som hans kæreste - han havde så mange problemer (bla. med barndommen, selvværdet og familien), men nægtede at gå til en psykolog med det, selv om jeg bad om udtrykkeligt om det flere gange.
Det hele endte med i større og større udstrækning at handle om ham, og der var slet ikke plads til mig.
Det kulminerede da vi fik barn og han overhovedet ikke var der for mig - stadig var det kun ham det handlede om, og det eneste jeg hørte var kritik og utak, han kunne også blive vældig aggressiv, når vi skændtes og har enkelte gange slået mig.
Jeg spurgte om han ville med i parterapi og han sagde nej, senere sagde jeg, at jeg ikke vidste om jeg ville mere - dette var i september sidste år.
Sidste sommer gik det så op for mig, at jeg havde forelsket mig i min rigtig gode ven fra mit studie. Jeg tror egentlig altid, jeg har haft nogen helt særlige følelser for ham - alle de andre på studiet troede i lang tid, der var noget mellem os, for vi var sammen altid! jeg gik i flere måneder og blev mere og mere bevidst om min forelskelse, samtidig med at jeg ikke vidste, om jeg ville blive i mit ægteskab.
I Januar skete det så - det fantastiske og det frygtelige, en aften på skolen sammen med nogle venner endte med, at vi kyssede hinanden, da han skulle til at følge mig til bussen! Han sagde, at han altid havde syntes, at jeg var dejlig, men havde lagt låg på pga. mit ægteskab. Jeg havde naturligvis fortalt ham om, at jeg ville gå fra min mand. Han sagde, at han nærmest følte, at vi var soulmates - at vi passede så godt sammen, at han altid havde tænkt sådan, selvom han ikke havde gået rundt og været forelsket i mig. I det hele taget sagde han alt det rigtige - at det var min søn, der var det vigtigste f.eks.
Der gik en uge, hvor vi sendte hede sms'er til hinanden mere eller mindre konstant og mødtes så meget det kunne lade sig gøre - så sagde jeg til min mand, at jeg ville skilles! Han flyttede efter 4 dage, men var meget ked af det. Jeg havde ikke sagt noget om min ven til ham, da dette jo ikke var grunden til, jeg ikke ville være sammen med ham mere, men alene grunden til at det blev nu!
Mit forhold til min ven gik meget stærkt. Vi besluttede hurtigt at det var bedst at mødes hos ham, når min søn var hos min mand, og så en enkelt dag i mine weekender, da vi ikke brød os om, at det blev for familieagtigt - han havde jo også mødt min mand ved flere lejligheder.
I starten gik det rigtig godt - han fortalte mig, hvor meget han elskede mig osv. Vores sexliv var intet mindre end fantastisk - det var vi begge enige om. I det hele taget var vi rørende enige om, at vi passede perfekt sammen. Men langsomt begyndte det at gå ned ad bakke. Jeg var meget usikker og spurgte konstant, om han nu elskede mig og ville forholdet osv. Hvis han ikke lige havde sms'et en dag, blev jeg straks nervøs og spurgte hvorfor. Han har altid kendt mig som en stærk selvstændig kvinde men så nu en usikker, selvudslettende pige, der havde ufatteligt meget brug for omsorg og bekræftelse - jeg kunne slet ikke være mig selv.
Jeg fortalte ham hele tiden hvor bange jeg var for at miste ham.
Han holdt ud længe efter min mening - i 5 mdr. på den måde. Men for en måned siden sagde han så, at han ikke følte han elskede mig, som han havde gjort tidligere. At jeg var den bedste ven, han nogensinde havde haft ,og at han ikke ville miste mig. Jeg græd og bad om en chance til, fortalte at jeg ikke havde følt, at jeg kunne være mig selv, at jeg havde arbejdet så hårdt på at virke glad, at jeg ikke havde været mig! Var faktisk ret ynkelig hvis jeg selv skal sige det. Spurgte om han stadig var tiltrukket af mig og han sagde ja - vi var også sammen efterfølgende (stadig rigtig godt). Spurgte om det ikke bare kunne være, at vi skulle have en pause - og han sagde måske. Om han havde droppet tanken om mig som fremtidig kæreste og han sagde nej!
Nu er der så gået en måned, og grundet min beslutning har vi ikke set hinanden, men skal nu mødes snart! Jeg kan selv mærke, at jeg har det meget bedre, at jeg havde brug for at få noget tid alene for at finde mig selv efter min skilsmisse. Jeg kunne ikke længere selv tro, at jeg var stærk og selvstændig, når jeg inderst inde følte mig afhængig af ham, fordi jeg var bange for at være alene.
Mit problem er bare, at jeg håber så uendelig meget på, at vi kan finde sammen igen - jeg føler ikke, vi har haft en chance pga. tidspunktet - at vi virkelig har noget særligt sammen, som jeg aldrig i mit liv vil finde med nogen anden. (Jeg følte også, at vi havde noget ganske særligt i alle de år, vi kun var venner) At det er meningen, at vi skal være sammen.
Jeg kan bare ikke bære hvis han er helt færdig med mig!
Så nu stiller jeg det spørgmål, jeg snart river tungen ud af munden på mig selv, fordi jeg er træt af at høre mig selv sige: Har jeg mon en chance?
Kan jeg mon få ham tilbage, nu hvor jeg er kommet ovenpå igen.
Kan man (læs:han) godt blive forelsket i den samme en gang til, selvom man har prøvet forholdet og slået op?
Hvordan kan han elske mig som sin allerbedste ven nogensinde, og være meget tiltrukket af mig, men ikke elske mig?
Nu føler jeg mig endnu engang lidt ynkelig, men jeg har brug for at komme af med min historie.
Håber der er nogen der vil svare mig, selvom det var en lang smøre at komme igennem