Lysten svigter

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG LYST
Besvar
PSJ

Lysten svigter

Indlæg af PSJ »

Jeg er en kvinde på 40 år, jeg er gift med en dejlig mand på 50, og har to dejlige piger på hhv. 10 år og 6 mdr.
MEN min lyst mangler desværre. jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden min mand - jeg elsker ham virkeligt, men når vi kommer til aften hænger jeg næsten ikke sammen mere og lysten er total væk. Min mand er selvfølgelig ked af det, og mener at det er vores aldersforskel der har indhentet os, men jeg føler slet ikke han har ret. Jeg ser ham ikke som en gammel mand (som han selv betegner det). Han er sund og stærk og ikke andet end en stor dreng af sind.
Jeg ved godt at en graviditet/fødsel kan sætte lysten lidt på stand by, men problemet begyndte længe før jeg blev gravid med den sidste. Jeg har ofte kunnet kikke på ham og tænke at det gerne måtte være nu, men af mere praktiske årsager må sådan noget jo vente til der er ro i huset, og så er lysten væk. Vi kan sidde og hygge os med et spil kort og et glas rødvin, og jeg kan tænke at jeg har jordens dejligste mand, men når tid er - ja så er lysten forsvundet igen.
Han er god til at sige, at han elsker mig, og fortælle hvor dejlig han synes jeg er - alt det som man som kvinde elsker at høre - men jeg har så svært ved at tro på det og acceptere det, da jeg er født med sygdommen "Dysplasia epifysia multiplex" og slet ikke føler mig perfekt. Men som han siger, så har jeg altid haft den sygdom, og trods det, har vi virkelig haft et dejligt sexliv før i tiden.
Det eneste jeg kan sige, og det har jeg også fortalt ham, er, at jeg mangler at få et "uforpligtende" kram eller et kys i ny og næ.
Jeg skal lige fortælle, at jeg har fået konstateret gigt i nakke, højre skulder, lend, hofter, knæ, fodled og i begge tommeltotter. Kan det have sin indvirken? Det er klart, at min bevægelighed ikke er i top, så hverdagen kan være lidt tungere end normalt, men hvorfor skulle jeg miste lysten???
Jeg er virkelig i vildrede, og meget ked af det. Kunne jeg evt. få et par ord med på vejen..........
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin

Svar: Lysten svigter

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej PSJ

Du fortæller, at du er født med sygdommen "Dysplasia epifysia multiplex" og "slet ikke føler dig perfekt". Nu ved jeg ikke, hvad din sygdom bevirker for dig?

:idea: Müller-Ribbing-Clément syndrome
:idea: Multiple Epiphyseal Dysplasia

Men uanset denne eller en anden lidelse eller handicap, så handler det måske nok så meget om dit ønske om at være "perfekt". Ingen af os er perfekte. Vi må alle leve med, at der er et eller andet ved vores krop, sind, liv der ville have været bedre, hvis det var anderledes. Det er livsvilkår, som vi må lære at forholde os kreativt og accepterende i forhold til, så det ikke overskygger vores livskvalitet.

Oven i din sygdom har du så fået gigt, som kan være belastende i forhold til den daglige trivsel, og som jo næppe bidrager til dit ønske om at være perfekt.
:idea: Læs om Sex og gigt

Du har et lille barn og det kan som du fortæller, sagtens gå ud over lysten til sex, selv om du fortæller, at lysten osse manglede før, du blev gravid igen.

P-piller kan ødelægge lysten til sex.
For lidt afstand i forholdet kan dæmpe lysten til sex.
At kærtegn altid skal medføre sex, kan ødelægge lysten til sex.
Uudtalt vrede kan ødelægge lysten til sex.
Kvinders dobbeltarbejde i hjemmet kan i den grad ødelægge lysten til sex.

Når alt dette er sagt, så vil jeg tro, at du muligvis vil kunne få tilskud til samtaler hos en psykolog på grund af din gigtsygdom og hvis "Dysplasia epifysia multiplex" i en eller anden grad er invaliderende osse den.
:idea: Læs OM TILSKUD TIL PSYKOTERAPI.

Hvis ikke du kan få tilskud, så vil jeg nu alligevel tro, at du kunne have gavn af en samtale om, hvor du er henne i dit liv lige nu.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 9. aug 2006 06:55, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
PJ86

Indlæg af PJ86 »

Hej PSJ,

Jeg lider af den samme sjældne sygdom som du gør (MED). Jeg ved hverdagen kan være fysisk hård og med børn må den være endnu værre, kan slet ikke forestille mig det for at være ærlig. Jeg vil da indrømme hvis jeg har haft en "hård" fysisk dag har jeg heller ikke lysten(og jeg er endda en ung mand :P )

Jeg tror ikke personer der lider af denne sygdom kan nogensinde føle sig perfekt. Man skal ihvertfald være meget mental stærk og der er jo perioder hvor alt bare føles hårdere end det egentlig burde.

Hvis du har lyst til at snakke privat kan du emaile mig på pfaester@gmail.com.

Hilsen Patrick - håber du skriver
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG LYST"