Manglende sexlyst

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG LYST
Besvar
Den frustrerede

Manglende sexlyst

Indlæg af Den frustrerede »

Jeg er en ung kvinde på 22 år. Jeg har nu været sammen med min kæreste i 3 år, hvoraf vi har boet sammen i 2 år. Jeg elsker ham meget højt, og kunne ikke forestille mig livet uden ham. Mit problem er at jeg indenfor det sidste års tid mere og mere har mistet lysten til sex. Det første år vi var kærester havde vi et super godt sexliv, hvor vi havde sex mindst 1 gang om dagen. For et år siden fik jeg dog lige pludselig voldsomme smerter ved samleje igennem en periode på et par måneder.

Jeg blev tjekket for svamp, som jeg ikke havde, og fik nogle piller for noget med ph værdien i skeden. Pillerne virkede, men på det tidspunkt havde jeg fået overbevist mig selv om at jeg led af vovuldyni, og var helt ødelagt over det. Efter den gang har vores sexliv ikke været det samme - jeg er nervøs for at de samme smerter skal komme igen. Og jeg er også nervøs for ikke at blive våd nok - fordi at det jo så også gør ondt - hvilket selvfølgelig medfører at jeg aldrig bliver våd nok. Jeg er så ked af det, og frygter at det skal ende vores forhold. Selvom min kæreste er meget, meget forstående og ikke presser mig. Jeg tror det er et pres jeg lægger på mig selv, som gør at jeg ikke bliver ophidset og våd nok. Min kæreste er rigtig god til at snakke med mig om det, men han er selvfølgelig også ked af det, da han føler sig afvist. Han tror jo også det er ham der er noget galt med, og det gør mig rigtigt ked af det. Hver gang vi ligger og nusser, og jeg faktisk har lidt lyst, er det som om at når han tager hånden ned mellem mine ben, forsvinder min lyst og jeg bliver fraværende. Måske også fordi det eneste jeg kan tænke på er at nu SKAL jeg skynde mig at få lyst, så jeg kan vise min kæreste at jeg stadig har lyst til ham. Den eneste sikre måde jeg kan få lyst på, er hvis vi ser en erotisk film sammen eller læser en fræk historie. Så jeg tror også der spiller en faktor ind, der handler om at vi skal huske at gøre vores sexliv lidt mere spændende. Men som vi også er enige om, kan det jo heller ikke passe at der skal noget nyt til hver gang. Jeg skal jo helst også have lyst, "bare" til min kæreste. Så nu har vi aftalt at vi i en periode lægger de "frække" ting på hylden, og koncentrerer os om hinanden i stedet for. Vi har også aftalt at vi nogle gange godt kan nusse uden at det behøver at føre til samleje hver gang. Desuden har vi købt en stor tube glidecreme, som skal hjælpe mig til at slappe af, så jeg ikke kun tænker på at jeg skal blive våd. På den måde håber vi at kunne gøre mig "tryg" igen...

Jeg har derudover lige været til lægen igår og fået konstateret skedekatar - hvilket svider og brænder ved samleje.. Nu får jeg piller for det, men alle disse smerter der for mig nogle gange er forbundet med sex hjælper nok heller ikke på min manglende lyst... Hvad tror du? Har du nogle gode ideer der kan hjælpe mig og min dejlige kæreste ud af den onde cirkel vi er i?

Mvh den frustrede
Ps: Undskyld det mega lange indlæg...
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin

Svar: Manglende sexlyst

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Den frustrerede

Din historie viser, at det dels er en god ide, at man sikrer sig, at man får en uddybende forklaring på ens symptomer eller lidelse, ellers kan man som du gå og fantasere sig til lidelser man ikke har. Dels viser din historie at læger skal huske god og uddybende information til patienterne.

Miljøet i skeden har normal en grad af surhed dvs. en pH mellem 3,8 og 4,2, som bl.a. skyldes mælkesyrebakterier. Hvis pH'en stiger nedsættes immunforsvaret i skeden med risiko for at få infektioner. Mandens sæd er basisk formentligt omkring pH 7 og ved en svag surhedsgrad i skeden, kan sæden bringe en hvis ubalance i skedens miljø og medføre en opblomstring af de mikroorganismer, der naturligt findes der i forvejen eller som manden har, hvilket kan medførte skedekatar (skedebetændelse). Dette har intet med vulvodyni at gøre. For at afhjælpe den manglende surhed, så kan man bruge f.eks. Vivag vaginalkapsler, som består af mælkesyrebakterier og som sænker skedens pH-værdi til det normale, og det er formentligt det du har fået.

Du har troet og har efterhånden selvhypnotiseret dig til at virkelig at tro, at du led af vulvodyni. Og som du jo har erfaret, så er dine tanker gået hen og blevet en slags selvopfyldende profeti. Som du beskriver det, har du ikke vulvodyni, men en ganske almindelig uregelmæssighed i skedens surhedsgrad, noget som langt de fleste kvinder kommer ud for, og som man kan løse med enkle midler.

Du må tænke om, du må tænke: Jeg havde en ganske almindelig skedekatar fordi min skedes pH-værdi var for høj, det er nemt at kurere. Og så må du sætte dig ind i alle aspekter om, hvordan din skede fungerer, og hvad du kan komme ud for af helt almindelige hændelser fremfor kun at fokusere på "katastroferne".

Hvad der har forårsaget ændringen af pH'en ved jeg ikke, men det kan skyldes mange forhold: p-piller, overfølsomhed for gummi, influenza og sygdomme i almindelighed osv.

Læs f.eks. mere om Udflåd og skedebetændelse (skedekatar) (Netdoktor).

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG LYST"